Asiakastyytyväisyyskysely lastensuojelun avohuollosta : Nuorten kokemuksia sosiaalityöntekijöiden toiminnasta ja avohuollon palveluista Alavudella
Komssi, Taru; Pyylampi, Laura (2014)
Komssi, Taru
Pyylampi, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418510
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Alavuden kaupungin avohuollon asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimme tyytyväisyyttä avohuollon palveluiden ja sosiaalityöntekijöiden toiminnan suhteen. Kohderyhmämme oli 10-18 vuotiaat nuoret. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda julki asiakkaiden kokemuksia, joiden kautta Alavuden kaupunki saa tietoa, minkä avulla lastensuojelun toimintaa voitaisiin kehittää.
Teoriaosuudessa käsittelemme nuoruutta ja siihen liittyviä ongelmia yleisesti. Tarkastelemme lastensuojelun palvelujärjestelmää, erityisesti avohuoltoa sekä nuoria lastensuojelun asiakkaina. Lisäksi tarkastelemme käsitettä asiakastyytyväisyys, johon sisältyy vahvasti palveluiden laatu ja asiakkaiden osallisuus lastensuojelussa.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineistomme kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin heinäkuussa 2014 ja se lähetettiin sen hetkisille 10-18 vuotiaille avohuollon asiakkaille.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että vastaajat olivat hieman keskimääräistä tyytyväisempiä avohuollon palveluihin kun taas sosiaalityöntekijöiden toimintaan he olivat jonkin verran tyytymättömiä. Tämä on kuitenkin vain karkea kokonaiskatsaus tutkimustulostemme pohjalta, joten molemmista aiheista nousi niin hyviä kuin huonojakin asioita esille. Saadun tiedon on tarkoituksena tukea Alavuden kaupungin perhesosiaalityön toiminnan kehittämistä.
Teoriaosuudessa käsittelemme nuoruutta ja siihen liittyviä ongelmia yleisesti. Tarkastelemme lastensuojelun palvelujärjestelmää, erityisesti avohuoltoa sekä nuoria lastensuojelun asiakkaina. Lisäksi tarkastelemme käsitettä asiakastyytyväisyys, johon sisältyy vahvasti palveluiden laatu ja asiakkaiden osallisuus lastensuojelussa.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineistomme kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin heinäkuussa 2014 ja se lähetettiin sen hetkisille 10-18 vuotiaille avohuollon asiakkaille.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että vastaajat olivat hieman keskimääräistä tyytyväisempiä avohuollon palveluihin kun taas sosiaalityöntekijöiden toimintaan he olivat jonkin verran tyytymättömiä. Tämä on kuitenkin vain karkea kokonaiskatsaus tutkimustulostemme pohjalta, joten molemmista aiheista nousi niin hyviä kuin huonojakin asioita esille. Saadun tiedon on tarkoituksena tukea Alavuden kaupungin perhesosiaalityön toiminnan kehittämistä.