Musiikki yhdistää ja liikuttaa : musiikin terapeuttinen käyttö Suomeen yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten ryhmätoiminnassa
Holi-Singh, Ruut; Raumanen, Maija (2014)
Holi-Singh, Ruut
Raumanen, Maija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418480
Tiivistelmä
Holi-Singh, Ruut & Raumanen, Maija
Musiikki yhdistää ja liikuttaa – musiikin terapeuttinen käyttö Suomeen yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten ryhmätoiminnassa
Diak Helsinki, syksy 2014, 96 sivua, 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmätoimintaa yksintulleille turvapaikanhakijanuorille Espoon ryhmäkodissa. Neljän ryhmätapaamisen aikana sovellettiin erilaisia musiikillisia ja luovia menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kehittää musiikillisten menetelmien käyttämistä yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten kanssa.
Ryhmätoiminnan suunnittelu alkoi helmikuussa 2014 ja ryhmät toteutettiin toukokuussa 2014. Ryhmätoimintaan osallistui neljä-kahdeksan 14–17-vuotiasta nuorta kuudesta eri maasta. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli auttaa nuoria löytämään omia voimavarojaan sekä antaa heille osallisuuden kokemuksia. Yksityiskohtaisempia tavoitteita ryhmätoiminnassa oli antaa nuorille psykososiaalista tukea, luoda ryhmähenkeä, lievittää heidän stressiään sekä tunnistaa, käsitellä ja ilmaista erilaisia tunteita.
Musiikkiryhmään osallistuneilta nuorilta kerättiin kirjallista palautetta jokaisen ryhmäkerran jälkeen. Ryhmätoimintaa arvioitiin lisäksi käyttäen osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin apuvälineenä käytettiin kahta erilaista havainnointilomaketta. Jokaisen ryhmäkerran jälkeen ohjaajat myös reflektoivat omaa työskentelyään ja ryhmätoimintaan kuuluvia osa-alueita. Reflektiokeskusteluissa ohjaajat heijastivat kokemuksiaan opinnäytetyön keskeisiin käsitteisiin, johon kuuluivat luovat menetelmät, musiikin terapeuttinen vaikutus ja käyttö, osallistaminen, voimaantuminen ja monikulttuurinen ohjaus.
Nuorten antamien palautteiden mukaan ryhmä auttoi heitä rentoutumaan. Ryhmätoiminta auttoi nuoria käsittelemään ja vähentämään haastavassa elämäntilanteessa vallitsevaa stressiä. Osa nuorista kertoi saaneensa tukea erilaisten tunteiden tunnistamiseen, käsittelemiseen ja ilmaisemiseen. Ryhmä tarjosi nuorille turvallista yhdessäoloa ja jaettuja ilon hetkiä.
Työn loppuun kokosimme yhteen kaikkien ryhmäkertojen sisällöt nuorten musiikkiryhmä-menetelmäoppaaksi, jota sosiaalialalla työskentelevät voivat halutessaan käyttää apunaan ohjatessaan terapeuttisia musiikkiryhmiä.
Asiasanat: musiikkiterapia, toiminnalliset menetelmät, turvapaikanhakijat, nuoret, yksintulleet pakolaislapset, ryhmätoiminta, voimaantuminen, osallisuus, psykososiaalinen tuki
Musiikki yhdistää ja liikuttaa – musiikin terapeuttinen käyttö Suomeen yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten ryhmätoiminnassa
Diak Helsinki, syksy 2014, 96 sivua, 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmätoimintaa yksintulleille turvapaikanhakijanuorille Espoon ryhmäkodissa. Neljän ryhmätapaamisen aikana sovellettiin erilaisia musiikillisia ja luovia menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kehittää musiikillisten menetelmien käyttämistä yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten kanssa.
Ryhmätoiminnan suunnittelu alkoi helmikuussa 2014 ja ryhmät toteutettiin toukokuussa 2014. Ryhmätoimintaan osallistui neljä-kahdeksan 14–17-vuotiasta nuorta kuudesta eri maasta. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli auttaa nuoria löytämään omia voimavarojaan sekä antaa heille osallisuuden kokemuksia. Yksityiskohtaisempia tavoitteita ryhmätoiminnassa oli antaa nuorille psykososiaalista tukea, luoda ryhmähenkeä, lievittää heidän stressiään sekä tunnistaa, käsitellä ja ilmaista erilaisia tunteita.
Musiikkiryhmään osallistuneilta nuorilta kerättiin kirjallista palautetta jokaisen ryhmäkerran jälkeen. Ryhmätoimintaa arvioitiin lisäksi käyttäen osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin apuvälineenä käytettiin kahta erilaista havainnointilomaketta. Jokaisen ryhmäkerran jälkeen ohjaajat myös reflektoivat omaa työskentelyään ja ryhmätoimintaan kuuluvia osa-alueita. Reflektiokeskusteluissa ohjaajat heijastivat kokemuksiaan opinnäytetyön keskeisiin käsitteisiin, johon kuuluivat luovat menetelmät, musiikin terapeuttinen vaikutus ja käyttö, osallistaminen, voimaantuminen ja monikulttuurinen ohjaus.
Nuorten antamien palautteiden mukaan ryhmä auttoi heitä rentoutumaan. Ryhmätoiminta auttoi nuoria käsittelemään ja vähentämään haastavassa elämäntilanteessa vallitsevaa stressiä. Osa nuorista kertoi saaneensa tukea erilaisten tunteiden tunnistamiseen, käsittelemiseen ja ilmaisemiseen. Ryhmä tarjosi nuorille turvallista yhdessäoloa ja jaettuja ilon hetkiä.
Työn loppuun kokosimme yhteen kaikkien ryhmäkertojen sisällöt nuorten musiikkiryhmä-menetelmäoppaaksi, jota sosiaalialalla työskentelevät voivat halutessaan käyttää apunaan ohjatessaan terapeuttisia musiikkiryhmiä.
Asiasanat: musiikkiterapia, toiminnalliset menetelmät, turvapaikanhakijat, nuoret, yksintulleet pakolaislapset, ryhmätoiminta, voimaantuminen, osallisuus, psykososiaalinen tuki