Creating a 3D Game Character Model
Paasikivi, Joni (2014)
Paasikivi, Joni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418439
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi videopeli projektiin soveltuvan low poly 3d-hahmon mallintamisprosessi aloittelevan mallintajan näkökulmasta. Päämääränä oli saada aikaan tyylitelty, vähäpolygoninen malli jossa olisi alle 6000 kolmiota. Hahmo suunnitellaan valmiiden designien ja olevassa olevan henkilön pohjalta. Projektin toteuttamiseen käytettiin 3Ds Max-ohjelmistoa. Projekti alkaa referenssikuvien luomisella 3Ds Maxiin ja käy sitten läpi rautalankamallin luomisprosessin, mallin unwrappauksen teksturointia varten ja itse tekstuurien valmistamisen Photoshop-ohjelmistolla.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä valokuvia henkilöstä johon hahmon ulkoasu perustuisi. Näiden kuvien ja aiemmin valmistettujen piirustusten avulla luotiin uusi todellisuutta ja aiottua tyyliä yhdistelevä luonnoskuva, joka puolestaan toimi mallina 3Ds Maxin referenssikuville. Suunniteltu peli tulisi olemaan visuaalisesti enemmän sarjakuvamainen kuin fotorealistinen, joten hahmon muodot tulisivat olemaan sekä liioiteltuja että yksinkertaistettuja. Tästä johtuen myös tekstuurit tulisivat olemaan varsin minimalistisia ja yksinkertaisia.
Mallinnustyön eri vaiheet taltioitiin muistiinpanoilla ja ruutukaappauskuvilla, joista muodostui eräänlainen työn etenemistä kuvaava päiväkirja. Useita verkko-opetusaineistoja ja joitain fyysisiä kirjoja käytettiin apuna mallia luodessa tarpeen mukaan. Kiitos kuvien ja kirjoitettujen selvennysten, aloittelevat 3d-mallintajat voivat käyttää lopullista opinnäytetyön tekstiä itsessään tutoriaalina.
Opinnäytetyön lopullinen aikaansaannos oli teksturoitu low poly 3d-hahmo joka voidaan rigata ja animoida, ja joka soveltuu suunniteltuun peliprojektiin. Lopullinen hahmon ulkoasuun tulee suuresti vaikuttamaan itse pelin varjostin- ja valoefektit.
Tällä opinnäytetyöllä oli kolme päämäärää. Ensinnäkin sen oli tarkoitus auttaa parantamaan omia henkilökohtaisia graafikon taitojani alan standardityökaluja käytettäessä sekä luoda itselleni toimiva 3d-hahmo henkilökohtaiseen peliprojektiini. Tämän lisäksi lopullinen opinnäytetyö voisi toimia sekä oppaana että kannustimena toisille visuaalisille suunnittelijoille ja graafikoille.
Hahmonluontiprosessi onnistui tyydyttävästi. Parantamisen varaa kuitenkin on. Seuraavan kerran kykenen parempaan lopputulokseen.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä valokuvia henkilöstä johon hahmon ulkoasu perustuisi. Näiden kuvien ja aiemmin valmistettujen piirustusten avulla luotiin uusi todellisuutta ja aiottua tyyliä yhdistelevä luonnoskuva, joka puolestaan toimi mallina 3Ds Maxin referenssikuville. Suunniteltu peli tulisi olemaan visuaalisesti enemmän sarjakuvamainen kuin fotorealistinen, joten hahmon muodot tulisivat olemaan sekä liioiteltuja että yksinkertaistettuja. Tästä johtuen myös tekstuurit tulisivat olemaan varsin minimalistisia ja yksinkertaisia.
Mallinnustyön eri vaiheet taltioitiin muistiinpanoilla ja ruutukaappauskuvilla, joista muodostui eräänlainen työn etenemistä kuvaava päiväkirja. Useita verkko-opetusaineistoja ja joitain fyysisiä kirjoja käytettiin apuna mallia luodessa tarpeen mukaan. Kiitos kuvien ja kirjoitettujen selvennysten, aloittelevat 3d-mallintajat voivat käyttää lopullista opinnäytetyön tekstiä itsessään tutoriaalina.
Opinnäytetyön lopullinen aikaansaannos oli teksturoitu low poly 3d-hahmo joka voidaan rigata ja animoida, ja joka soveltuu suunniteltuun peliprojektiin. Lopullinen hahmon ulkoasuun tulee suuresti vaikuttamaan itse pelin varjostin- ja valoefektit.
Tällä opinnäytetyöllä oli kolme päämäärää. Ensinnäkin sen oli tarkoitus auttaa parantamaan omia henkilökohtaisia graafikon taitojani alan standardityökaluja käytettäessä sekä luoda itselleni toimiva 3d-hahmo henkilökohtaiseen peliprojektiini. Tämän lisäksi lopullinen opinnäytetyö voisi toimia sekä oppaana että kannustimena toisille visuaalisille suunnittelijoille ja graafikoille.
Hahmonluontiprosessi onnistui tyydyttävästi. Parantamisen varaa kuitenkin on. Seuraavan kerran kykenen parempaan lopputulokseen.