YRITTÄJÄÄ RAKENTAMASSA : Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion yksikön yrittäjyyttä painottavat opintokokonaisuudet
Talus, Johanna (2014)
Talus, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418437
Tiivistelmä
Nykypäivänä Suomen talous on epävarma ja maailmalla tapahtuvat kriisit vaikuttavat myös kotimaamme talouteen. Pienenä maana Suomi tarvitsee yrittäjyyttä, jotta maamme kilpailukyky maailman taloudessa säilyy. Yrittäjyyskasvatus on yksi keino lisätä yrittäjyyttä. Yrittäjyyskasvatus on Suomessa sulautettu kaikille koulutusaloille ja -tasoille sekä varhaiskasvatukseen ja sen tavoitteena on, että oppimisprosessi kestää koko eliniän.
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrittäjyyskasvatus Savonia-ammattikorkeakoulussa yTiimiläisten ja ISAT-kesäkoulun Ideasta liikeideaksi – kurssin osallistujien näkökulmasta. Työtä varten on tutkittu edellä mainittujen opiskelijaryhmien yrittäjyysasenteita. yTiimissä opiskellaan työelämälähtöisellä tavalla, korostaen yksilön sisäistä yrittäjyyttä tehden toimeksiantoprojekteja monialaisessa ympäristössä. Ideasta liikeideaksi – kurssilla korostetaan ulkoisen yrittäjyyden ulottuvuuksia sekä yksilön omia valmiuksia ryhtyä yrittäjäksi. Työn tavoitteena on antaa yleiskuva yrittäjyys-kasvatuksesta yleisesti sekä edellä mainittujen opiskelijaryhmien yrittäjyysasenteista.
Työ koostuu teoria- ja tutkimusosista. Tässä opinnäytetyössä esitellään kahden eri opiskelijaryhmän vastaukset. Tutkimukset on toteutettu kyselytutkimuksina kvantitatiivisesti, mutta tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella, aineistolähtöisellä tavalla. yTiimin vastaukset kerättiin Webropol-kyselyn avulla ja Ideasta liikeideaksi -kurssin vastaukset InTo-ohjelmalla. Analysoidun tutkimusaineiston pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia Savonia-ammattikorkeakoulun yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että molemmilla ryhmillä on myönteinen asenne yrittäjyyttä kohtaan sekä opiskelumenetelmillä ja – ympäristöllä on vaikutusta edellä mainittuihin asenteisiin. yTiimiläiset kokevat yrittäjyyden kiinnostavana uravaihtoehtona, mutta silti vain neljä vastaajaa osaa sanoa ryhtyvänsä yrittäjäksi 10 vuoden sisällä. Tutkimustulokset ovat suuntaa antavia tuloksia, joita voidaan myöhemmin käyttää Savonia-ammattikorkeakoulun yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamisen opintokokonaisuuksia kehittäessä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrittäjyyskasvatus Savonia-ammattikorkeakoulussa yTiimiläisten ja ISAT-kesäkoulun Ideasta liikeideaksi – kurssin osallistujien näkökulmasta. Työtä varten on tutkittu edellä mainittujen opiskelijaryhmien yrittäjyysasenteita. yTiimissä opiskellaan työelämälähtöisellä tavalla, korostaen yksilön sisäistä yrittäjyyttä tehden toimeksiantoprojekteja monialaisessa ympäristössä. Ideasta liikeideaksi – kurssilla korostetaan ulkoisen yrittäjyyden ulottuvuuksia sekä yksilön omia valmiuksia ryhtyä yrittäjäksi. Työn tavoitteena on antaa yleiskuva yrittäjyys-kasvatuksesta yleisesti sekä edellä mainittujen opiskelijaryhmien yrittäjyysasenteista.
Työ koostuu teoria- ja tutkimusosista. Tässä opinnäytetyössä esitellään kahden eri opiskelijaryhmän vastaukset. Tutkimukset on toteutettu kyselytutkimuksina kvantitatiivisesti, mutta tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella, aineistolähtöisellä tavalla. yTiimin vastaukset kerättiin Webropol-kyselyn avulla ja Ideasta liikeideaksi -kurssin vastaukset InTo-ohjelmalla. Analysoidun tutkimusaineiston pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia Savonia-ammattikorkeakoulun yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että molemmilla ryhmillä on myönteinen asenne yrittäjyyttä kohtaan sekä opiskelumenetelmillä ja – ympäristöllä on vaikutusta edellä mainittuihin asenteisiin. yTiimiläiset kokevat yrittäjyyden kiinnostavana uravaihtoehtona, mutta silti vain neljä vastaajaa osaa sanoa ryhtyvänsä yrittäjäksi 10 vuoden sisällä. Tutkimustulokset ovat suuntaa antavia tuloksia, joita voidaan myöhemmin käyttää Savonia-ammattikorkeakoulun yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamisen opintokokonaisuuksia kehittäessä.