Mobiililaitteiden käyttö ja mobiilin oppimisympäristön mahdollisuudet Turun ammattikorkeakoulussa
Kirjonen, Sanna-Kaisa (2014)
Kirjonen, Sanna-Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418398
Tiivistelmä
Mobiililaitteet ovat pienikokoisia, tietokoneen kaltaisia langattomia laitteita joissa on oma käyttöjärjestelmä, mahdollisuus suorittaa sovelluksia ja olla yhteydessä Internettiin. Mobiililaitteet ovat useimmiten kooltaan pieniä ja helposti mukana kannettavia. Esimerkiksi tabletit, PDA:t ja älypuhelimet luetaan mobiililaitteisiin. Mobiilioppiminen taas on näillä laitteilla tapahtuvaa oppimista ja opiskelua. Langattomuutensa ja laitteiden ominaisuuksien avulla mobiililaitteet mahdollistavat oppimisen koska vain ja missä vain. Laitteiden myynnin ja mielenkiinnon kasvaessa on hyvä pohtia, onko niiden käyttäminen opetuksessa mahdollista ja osoittavatko opiskelijat mielenkiintoa tällaista mahdollisuutta kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mobiililaitteiden käytön eroa vapaa-aikana ja opiskeluaikana, sekä selvittää valmiutta mobiilin oppimisympäristön kehittämistä varten. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös mobiililaitteiden historiaa ja tulevaisuutta, sekä mobiilioppimista ja mobiilioppimiseen soveltuvia opiskelutapoja.
Empiirisen osan kyselytutkimus on toteutettu Internetissä Webropol-verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 200 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa eri koulutusaloilta syyskuussa 2014. Vastauksista on tehty johtopäätökset ja luotu kaaviot työn loppuun.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mobiililaitteiden käytön eroa vapaa-aikana ja opiskeluaikana, sekä selvittää valmiutta mobiilin oppimisympäristön kehittämistä varten. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös mobiililaitteiden historiaa ja tulevaisuutta, sekä mobiilioppimista ja mobiilioppimiseen soveltuvia opiskelutapoja.
Empiirisen osan kyselytutkimus on toteutettu Internetissä Webropol-verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 200 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa eri koulutusaloilta syyskuussa 2014. Vastauksista on tehty johtopäätökset ja luotu kaaviot työn loppuun.