VASTAANOTTOPROSESSIN KEHITTÄMINEN : Case: TOOLS Finland Oy
Sallinen, Aleksi (2014)
Sallinen, Aleksi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehostaa MRO-tuotteita myyvän ketjun keskusvaraston vastaanottoprosessia. Opinnäytetyön keskeisin tavoite oli luoda ratkaisu, joka tehostaa prosessia niin, ettei ruuhkia pääse syntymään ja vastaanottoalue olisi virtaava. Päätarkoituksena oli selvittää, saadaanko vastaanotto tehokkaaksi nykyvolyymein nykyisissä tiloissa.
Työn aloitus tapahtui kolmen viikon työjaksolla varaston vastaanottotyöntekijänä. Teoreettisen työn ohella suoritettiin työntekijöiden haastatteluja sekä layout-muutoksiin tarvittavaa mittaustyötä. Lisäksi pyydettiin kahdelta eri logistiikan palveluntarjoajalta omat ratkaisuehdotuksensa.
Teoreettisessa osuudessa perehdytään syvällisesti eri aiheisiin, jotka vaikuttavat vastaanottoprosessin ongelmiin. Opinnäytetyössä selvitetyt ratkaisut vastaavat teoriaosuutta ja saadut tulokset ovat hyvin positiivisia toimeksiantajan toiminnan jatkamisen kannalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle ehdotetaan toisen palveluntarjoajan ratkaisua palveluineen sekä layout-suunnitelmaa, joka edesauttaa koko varastotoiminnan jatkuvaa ja parempaa virtausta. Tuloksena saadaan kustannustehokkaampi ratkaisu sekä mahdollisuus jatkaa vielä nykyisissä toimitiloissa.
Työn aloitus tapahtui kolmen viikon työjaksolla varaston vastaanottotyöntekijänä. Teoreettisen työn ohella suoritettiin työntekijöiden haastatteluja sekä layout-muutoksiin tarvittavaa mittaustyötä. Lisäksi pyydettiin kahdelta eri logistiikan palveluntarjoajalta omat ratkaisuehdotuksensa.
Teoreettisessa osuudessa perehdytään syvällisesti eri aiheisiin, jotka vaikuttavat vastaanottoprosessin ongelmiin. Opinnäytetyössä selvitetyt ratkaisut vastaavat teoriaosuutta ja saadut tulokset ovat hyvin positiivisia toimeksiantajan toiminnan jatkamisen kannalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle ehdotetaan toisen palveluntarjoajan ratkaisua palveluineen sekä layout-suunnitelmaa, joka edesauttaa koko varastotoiminnan jatkuvaa ja parempaa virtausta. Tuloksena saadaan kustannustehokkaampi ratkaisu sekä mahdollisuus jatkaa vielä nykyisissä toimitiloissa.