Kiusaaminen päiväkodissa : Ehkäiseminen ja puuttuminen
Paananen, Tiia (2014)
Paananen, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kiusaamista päiväkodissa; mikä nähdään kiusaamisena, mistä kiusaamisen tunnistaa, miten kiusaamista ehkäistään ja miten ja milloin siihen puututaan. Näkemyksiä päiväkodissa tapahtuvalle kiusaamiselle ja kiusaamisen vastaiselle työlle hain päiväkodin työntekijöiltä, jotka ovat päivittäin lapsiryhmässä tai tekemisissä lasten kanssa. Yhteistyökumppaneinani olivat kolme päiväkotia Seinäjoelta.
Teoriaosuudessa käsittelen muun muassa kiusaamisen määrittelyä, kiusaamisen ehkäisyä ja aikuisen roolia tässä ehkäisevässä työssä, kiusaamisen tunnistamisen ja puuttumisen keinoja sekä päiväkodin ja vanhempien yhteistyötä kiusaamisen vastaisessa työssä. Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena ja keräsin empiirisen aineiston haastattelemalla viittä eri päiväkodin työntekijää kolmesta eri päiväkodista. Haastattelut olivat teemahaastatteluja.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että kiusaamista esiintyy päiväkodeissa ja päiväkodin työntekijät ovat aiheesta tietoisia ja kiusaamisesta keskustellaan niin henkilökunnan kuin lasten kanssa. Kiusaamisen määrittely on osoittautunut vaikeaksi tehtäväksi; siihen vaikuttaa aina henkilön oma näkemys ja kokemus kiusaamisesta. Päiväkodeilla on kiusaamisen huomaamiseen, tunnistamiseen ja puuttumiseen tarvittavia tietoja ja keinoja. Päiväkodin henkilökunta tunnistaa lapsen iän ja sukupuolen vaikutukset kiusaamisen esiintymisessä sekä tunnistaa ja ymmärtää syitä kiusaamisen taustalla, kuten lapsen paha olo. Vanhemmat haluavat saada rehellisiä vastauksia ja tietoa siitä, mitä lapsen hoitopäivien aikana tapahtuu. Kiusaamisesta vanhemmille kertoessaan henkilökunta ei käyttäisi sanaa kiusaaminen, koska sen nähdään aiheuttavan kauhistusta tai häpeää; asia ilmaistaan mieluummin eri sanoin. Myös kiusaamista ehkäisevää työtä tehdään päiväkodin arjessa; yhteisillä hetkillä sekä arjen tilanteissa. Kiusaamisen vastaisessa työssä on tärkeää kiusaamisen ehkäisy, sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettaminen lapsille sekä tilanteisiin välitön puuttuminen ja niiden ratkaiseminen. Avainasemassa kiusaamisen vastaisessa työssä ovat aikuiset ja heidän ammatillisuutensa sekä aktiivinen läsnäolonsa lasten parissa.
Teoriaosuudessa käsittelen muun muassa kiusaamisen määrittelyä, kiusaamisen ehkäisyä ja aikuisen roolia tässä ehkäisevässä työssä, kiusaamisen tunnistamisen ja puuttumisen keinoja sekä päiväkodin ja vanhempien yhteistyötä kiusaamisen vastaisessa työssä. Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena ja keräsin empiirisen aineiston haastattelemalla viittä eri päiväkodin työntekijää kolmesta eri päiväkodista. Haastattelut olivat teemahaastatteluja.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että kiusaamista esiintyy päiväkodeissa ja päiväkodin työntekijät ovat aiheesta tietoisia ja kiusaamisesta keskustellaan niin henkilökunnan kuin lasten kanssa. Kiusaamisen määrittely on osoittautunut vaikeaksi tehtäväksi; siihen vaikuttaa aina henkilön oma näkemys ja kokemus kiusaamisesta. Päiväkodeilla on kiusaamisen huomaamiseen, tunnistamiseen ja puuttumiseen tarvittavia tietoja ja keinoja. Päiväkodin henkilökunta tunnistaa lapsen iän ja sukupuolen vaikutukset kiusaamisen esiintymisessä sekä tunnistaa ja ymmärtää syitä kiusaamisen taustalla, kuten lapsen paha olo. Vanhemmat haluavat saada rehellisiä vastauksia ja tietoa siitä, mitä lapsen hoitopäivien aikana tapahtuu. Kiusaamisesta vanhemmille kertoessaan henkilökunta ei käyttäisi sanaa kiusaaminen, koska sen nähdään aiheuttavan kauhistusta tai häpeää; asia ilmaistaan mieluummin eri sanoin. Myös kiusaamista ehkäisevää työtä tehdään päiväkodin arjessa; yhteisillä hetkillä sekä arjen tilanteissa. Kiusaamisen vastaisessa työssä on tärkeää kiusaamisen ehkäisy, sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettaminen lapsille sekä tilanteisiin välitön puuttuminen ja niiden ratkaiseminen. Avainasemassa kiusaamisen vastaisessa työssä ovat aikuiset ja heidän ammatillisuutensa sekä aktiivinen läsnäolonsa lasten parissa.