NAISTENTALO NAIROBIIN -HANKE: Tuinuke -brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu
Nopanen, Petra (2014)
Nopanen, Petra
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Naistentalo Nairobiin hankkeeseen liittyen visuaalisen ilmeen suunnittelu. Työn toimeksiantajana toimii Suomen World Vision, joka sponsoroi naistentalo hanketta. Suomen World Vision on osa kansainvälistä kehitysyhteistyöjärjestöä, joka toimii Afrikassa, Aasiassa sekä Latinalaisessa Amerikassa.
Hanke on saannut alkunsa Korogochon slummista vuonna 2005 ja sille on annettu nimi Tuinuke, joka tarkoittaa uuden alkua ja elpymistä. Hankkeen tarkoituksena on auttaa slummin nuoria äitejä ja HIV-positiivisia naisia uuden, valoisamman tulevaisuuden alkuun. Tämä tehdään tarjoamalla muun muassa ompelukoulutusta sekä mahdollisuus pienen palkan ansaitsemiseen käsitöitä tekemällä. Naisten suurin unelma on päästä slummialueen reunalla sijaitsevasta vuokratusta toimitilasta omaan taloon, jossa olisi oma pieni puutarha.
Naiset keräävät varoja oman talon hankintaan ja toiminnan ylläpitämiseen tekemällä ompelutöitä sekä käsityönä valmistettuja koruja. Koruja myydän paikan päällä Nairobissa sekä World Visionin toimistolla Suomessa. Tavoitteena on oman verkkokaupan perustaminen ja myynnin kasvattaminen. Tuinuken visuaalinen ilme mahdollistaa paitsi verkkosivujen suunnittelun myös tuotteiden myynnin oman, tunnistettavan brändin alla. Projektin aikana suoritetaan kattava kilpailija-analyysi ja lopullista ilmettä kohti edetään toimintatutkimuksen avulla.
Visuaalisesta ilmeestä laaditaan yrityksen tarpeita vastaava graafinen ohjeisto, jossa käydään läpi tarpeellisimmat visuaalisen ilmeen käyttöön liittyvät elementit. Sen pohjalta laaditaan myös yrityksen omat verkkosivut. Näin markkinointi helpottuu ja toiminnalle tarjotaan paremmat edellytykset kasvuun ja vakauteen.
Hanke on saannut alkunsa Korogochon slummista vuonna 2005 ja sille on annettu nimi Tuinuke, joka tarkoittaa uuden alkua ja elpymistä. Hankkeen tarkoituksena on auttaa slummin nuoria äitejä ja HIV-positiivisia naisia uuden, valoisamman tulevaisuuden alkuun. Tämä tehdään tarjoamalla muun muassa ompelukoulutusta sekä mahdollisuus pienen palkan ansaitsemiseen käsitöitä tekemällä. Naisten suurin unelma on päästä slummialueen reunalla sijaitsevasta vuokratusta toimitilasta omaan taloon, jossa olisi oma pieni puutarha.
Naiset keräävät varoja oman talon hankintaan ja toiminnan ylläpitämiseen tekemällä ompelutöitä sekä käsityönä valmistettuja koruja. Koruja myydän paikan päällä Nairobissa sekä World Visionin toimistolla Suomessa. Tavoitteena on oman verkkokaupan perustaminen ja myynnin kasvattaminen. Tuinuken visuaalinen ilme mahdollistaa paitsi verkkosivujen suunnittelun myös tuotteiden myynnin oman, tunnistettavan brändin alla. Projektin aikana suoritetaan kattava kilpailija-analyysi ja lopullista ilmettä kohti edetään toimintatutkimuksen avulla.
Visuaalisesta ilmeestä laaditaan yrityksen tarpeita vastaava graafinen ohjeisto, jossa käydään läpi tarpeellisimmat visuaalisen ilmeen käyttöön liittyvät elementit. Sen pohjalta laaditaan myös yrityksen omat verkkosivut. Näin markkinointi helpottuu ja toiminnalle tarjotaan paremmat edellytykset kasvuun ja vakauteen.