"JOKKU KÄYNNIT ON NIIN MIELUISIA JA JOISTAKIN JÄÄ PAHA MIELI" : Vanhusasiakkaiden kokemuksia kotihoidon työntekijöistä sosiaalisen toimintakyvyn tukijoina
Finne, Kiia (2014)
Finne, Kiia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318223
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haetaan vastauksia seuraaviin tutkimustehtäviin: Minkälaisia kokemuksia kotihoidon vanhusasiakkailla on kotihoidon työntekijöiden käynneistä sosiaalisena tapahtumana? Miten kotihoidon vanhusasiakkaat toivoisivat kotihoidon kehittävän toimintaansa sosiaalisen toimintakyvyn tukemisen osalta?
Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2014 aikana haastattelemalla viittä Kokkolan kotihoidon vanhusasiakasta, jotka saavat säännöllistä kotihoitoa. Haastattelun pohjana oli avoimilla kysymyksillä varustettu haastattelulomake.
Saaduista vastauksista voi päätellä, että kotihoidon työntekijöiden käynnit ovat pääsääntöisesti positiivinen tapahtuma vanhusasiakkaiden päivässä. Positiivisuutta ja mielekkyyttä lisäsi se, että työntekijä on tuttu ja tuntee vanhusasiakkaan toimintatavat ja mieltymykset, asiakkaan ei tarvitse jatkuvasti neuvoa työntekijää. Vastauksista tuli myös ilmi, että vanhusasiakkaat toivoisivat, että kotihoidon työntekijöillä olisi enemmän aikaa keskusteluun sekä ulkoiluun. Myös kaupassa käyntiä yhdessä kotihoidon työntekijöiden kanssa kaivattiin.
Saatujen vastausten perusteella on opinnäytetyössä esitetty kotihoidolle uusia ideoita ja toimintamalleja, miten kotihoito ja kotihoidon työntekijät voisivat paremmin tukea vanhusasiakkaiden sosiaalista toimintakykyä.
Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2014 aikana haastattelemalla viittä Kokkolan kotihoidon vanhusasiakasta, jotka saavat säännöllistä kotihoitoa. Haastattelun pohjana oli avoimilla kysymyksillä varustettu haastattelulomake.
Saaduista vastauksista voi päätellä, että kotihoidon työntekijöiden käynnit ovat pääsääntöisesti positiivinen tapahtuma vanhusasiakkaiden päivässä. Positiivisuutta ja mielekkyyttä lisäsi se, että työntekijä on tuttu ja tuntee vanhusasiakkaan toimintatavat ja mieltymykset, asiakkaan ei tarvitse jatkuvasti neuvoa työntekijää. Vastauksista tuli myös ilmi, että vanhusasiakkaat toivoisivat, että kotihoidon työntekijöillä olisi enemmän aikaa keskusteluun sekä ulkoiluun. Myös kaupassa käyntiä yhdessä kotihoidon työntekijöiden kanssa kaivattiin.
Saatujen vastausten perusteella on opinnäytetyössä esitetty kotihoidolle uusia ideoita ja toimintamalleja, miten kotihoito ja kotihoidon työntekijät voisivat paremmin tukea vanhusasiakkaiden sosiaalista toimintakykyä.