Opetusteknologian kehittäminen Humakissa
Heinonen, Johanna (2014)
Heinonen, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak). Työn tavoitteena on tuoda lisätietoa Humakin Opetusteknologian kehittämishankkeen 2013- 2014 edistämiseksi.
Opetusteknologiahankkeen tavoitteina on ajanmukaistaa Humakin pedagogiikkaa vahvistamalla ja monipuolistamalla henkilökunnan verkko-opetusosaamista sekä välillisesti lisätä Humakin tunnettuutta ja vetovoimaisuutta.
Opinnäytetyön tehtäväksi on määritelty selvittää Humakin verkko-opetuksen nykytilaa, arvioida sen kehittämistarpeita ja tuottaa uusia toimintamalleja, joita tullaan hyödyntämään opetustyössä.
Työssä käsitellään avoimia oppimisympäristöjä ja niiden taustoja. Toinen osa koostuu tehtyjen tutkimusten tuloksista.
Kehittämistyön metodeina on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa on koottu Humakin opetushenkilökunnalle tehdyllä kyselyllä ja kolmella puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavat ovat Humakin lehtoreita. Produktina tallennetaan HumakWikiin kyselytutkimusten tulosten esittely, jota on tarkoitus käyttää hyväksi hankkeen tulevissa vaiheissa.
Opinnäytetyössä tehtyä kartoitusta on tarkoitus käyttää hankkeen jatkotoimenpiteiden pohjana. Tutkimustulokset täsmentävät mm. oppilaitoksen lehtorikunnan toiveita opetusteknologiaan liittyvien tulevien koulutusten suunnasta ja käytännön toteutuksesta.
Opetusteknologiahankkeen tavoitteina on ajanmukaistaa Humakin pedagogiikkaa vahvistamalla ja monipuolistamalla henkilökunnan verkko-opetusosaamista sekä välillisesti lisätä Humakin tunnettuutta ja vetovoimaisuutta.
Opinnäytetyön tehtäväksi on määritelty selvittää Humakin verkko-opetuksen nykytilaa, arvioida sen kehittämistarpeita ja tuottaa uusia toimintamalleja, joita tullaan hyödyntämään opetustyössä.
Työssä käsitellään avoimia oppimisympäristöjä ja niiden taustoja. Toinen osa koostuu tehtyjen tutkimusten tuloksista.
Kehittämistyön metodeina on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa on koottu Humakin opetushenkilökunnalle tehdyllä kyselyllä ja kolmella puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavat ovat Humakin lehtoreita. Produktina tallennetaan HumakWikiin kyselytutkimusten tulosten esittely, jota on tarkoitus käyttää hyväksi hankkeen tulevissa vaiheissa.
Opinnäytetyössä tehtyä kartoitusta on tarkoitus käyttää hankkeen jatkotoimenpiteiden pohjana. Tutkimustulokset täsmentävät mm. oppilaitoksen lehtorikunnan toiveita opetusteknologiaan liittyvien tulevien koulutusten suunnasta ja käytännön toteutuksesta.