Asiakastyytyväisyystutkimus Intersport Seinäjoki
Ojalehto, Reetta; Yrjänäinen, Hannele (2014)
Ojalehto, Reetta
Yrjänäinen, Hannele
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen Intersportin asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin urheiluliikkeissä. Toisena tavoitteena oli perehtyä asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin ja asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Intersport Seinäjoen asiakkaille. Työssä selvitettiin asiakaspalvelun laatua ja asiakkaiden tyytyväisyyttä myymälään, valikoimaan ja hintatasoon, sekä tarkasteltiin asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla syksyllä 2014. Tutkimukseen vastasi yhteensä 194 vastaajaa, joista 64 % oli naisia ja 36 % miehiä. Vastaajat koostuivat pääasiassa seinäjokisista ja muualta Etelä-Pohjanmaalta asuvista. Enemmistö vastauksista saatiin alle 35-vuotiailta. Tuloksista tuli ilmi, että Intersportin asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla.
Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja pitivät työntekijöitä ammattitaitoisina. Tuotteita pidettiin laadukkaina, ja tuotevalikoima oli valtaosan mielestä riittävä. Myymälää pidettiin viihtyisänä. Tuotteiden ja palvelun laadun keskiarvo oli 8,9. Eniten kehityskohtia kaipasi tuotevalikoiman monipuolisuus ja vaihtuvuus, tuotteiden vaihtoehtojen riittävyys ja avunsaanti myymälässä. Kokonaisuudessaan Seinäjoen Intersportin asiakastyytyväisyys oli kiitettävällä tasolla.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla syksyllä 2014. Tutkimukseen vastasi yhteensä 194 vastaajaa, joista 64 % oli naisia ja 36 % miehiä. Vastaajat koostuivat pääasiassa seinäjokisista ja muualta Etelä-Pohjanmaalta asuvista. Enemmistö vastauksista saatiin alle 35-vuotiailta. Tuloksista tuli ilmi, että Intersportin asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla.
Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja pitivät työntekijöitä ammattitaitoisina. Tuotteita pidettiin laadukkaina, ja tuotevalikoima oli valtaosan mielestä riittävä. Myymälää pidettiin viihtyisänä. Tuotteiden ja palvelun laadun keskiarvo oli 8,9. Eniten kehityskohtia kaipasi tuotevalikoiman monipuolisuus ja vaihtuvuus, tuotteiden vaihtoehtojen riittävyys ja avunsaanti myymälässä. Kokonaisuudessaan Seinäjoen Intersportin asiakastyytyväisyys oli kiitettävällä tasolla.