Näkemyksiä yhteismarkkinoinnin mahdollisuuksista : Case Viitostie
Uimonen, Sirpa; Vallinkoski, Pirkko (2014)
Uimonen, Sirpa
Vallinkoski, Pirkko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318211
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyömme on osa Viitostie ry:n kokonaisvaltaista Yhteistyötä ja verkostoja Viitostien matkailumarkkinointiin -markkinointiselvitystä. Tutkimusongelmana oli selvittää, olivatko Viitostien varren keskeisimmät toimijat halukkaita sijoittamaan resursseja yhteisen markkinointikanavan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Alaongelmana selvitettiin, kuinka moni keskeisistä toimijoista oli halukas lähtemään mukaan ja lisäksi mitä mieltä he olivat Viitostie ry:n esittämistä päämarkkina-alueista, kohderyhmistä sekä alueellisesta yhteistyöstä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja toteutettiin haastattelemalla keskeisiä Viitostien alue- ja yritystoimijoita. Haastatteluun tavoittelimme 26 toimijaa ja saimme 18 toimijalta haastattelun.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että haastatellut Viitostien alueen keskeiset toimijat ovat suurimmaksi osaksi halukkaita kehittämään ja sijoittamaan resursseja yhteiseen markkinointikanavaan. Hankkeen laajuus koettiin toimijoiden keskuudessa haastavaksi, mutta samalla myös positiiviseksi, koska hanke on kuntien ja maakuntien rajoja ylittävä. Viitostie ry:n esittämät päämarkkina-alueet ja kohderyhmät koettiin pääasiassa oikeiksi ja toimiviksi.
Kehittämisehdotuksina tuli esille, että yhteisen markkinointikanavan organisointiin ja resurssien käyttämiseen on luotava selvä käytäntö. Verkostoitumisen organisaation on oltava kevyt ja yksinkertainen rakenteeltaan. Lisäksi yritykset on saatava sitoutumaan hankkeeseen ja toiminnalla on oltava jatkuvuutta. Kohderyhmien osalta voitaisiin ottaa huomioon myös lähialuematkailu.
Tutkimustuloksia Viitostie ry hyödyntää tehdessään päätöstä Yhteistyötä ja verkostoja Viitostien matkailumarkkinointi – hankkeen jatkokehittämisestä ja hankkeen organisoimisesta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja toteutettiin haastattelemalla keskeisiä Viitostien alue- ja yritystoimijoita. Haastatteluun tavoittelimme 26 toimijaa ja saimme 18 toimijalta haastattelun.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että haastatellut Viitostien alueen keskeiset toimijat ovat suurimmaksi osaksi halukkaita kehittämään ja sijoittamaan resursseja yhteiseen markkinointikanavaan. Hankkeen laajuus koettiin toimijoiden keskuudessa haastavaksi, mutta samalla myös positiiviseksi, koska hanke on kuntien ja maakuntien rajoja ylittävä. Viitostie ry:n esittämät päämarkkina-alueet ja kohderyhmät koettiin pääasiassa oikeiksi ja toimiviksi.
Kehittämisehdotuksina tuli esille, että yhteisen markkinointikanavan organisointiin ja resurssien käyttämiseen on luotava selvä käytäntö. Verkostoitumisen organisaation on oltava kevyt ja yksinkertainen rakenteeltaan. Lisäksi yritykset on saatava sitoutumaan hankkeeseen ja toiminnalla on oltava jatkuvuutta. Kohderyhmien osalta voitaisiin ottaa huomioon myös lähialuematkailu.
Tutkimustuloksia Viitostie ry hyödyntää tehdessään päätöstä Yhteistyötä ja verkostoja Viitostien matkailumarkkinointi – hankkeen jatkokehittämisestä ja hankkeen organisoimisesta.