Opiskelijavastaavasairaanhoitajien näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä perioperatiivisessa hoitotyössä
Känsälä, Henna; Mantila, Marja (2014)
Känsälä, Henna
Mantila, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318177
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin opinnäyteyhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja HUS Hyks Operatiivisen tulosyksikön kanssa. Se on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa analysoitiin aiempaa perehdytysmateriaalia sekä selvitettiin opiskelijoiden ja opiskelijavastaavasairaanhoitajien näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla opiskelijavastaavasairaanhoitajien näkemyksiä perehdytysmateriaalin sisällöstä perioperatiivisessa hoitotyössä. Tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa opiskelijaohjausta kehitettäessä ja uutta perehdytysmateriaalia tuotettaessa. Aineistoa kerättiin haastattelemalla anonyymisti viittä opiskelijavastaavasairaanhoitajaa kahdessa HUS:n yliopistollisen sairaalan toimipisteessä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joten opiskelijavastaavasairaanhoitajat pystyivät kuvailemaan näkemyksiään vapaasti omin sanoin. Osallistuminen oli vapaaehtoista ja osallistujia pyydettiin allekirjoittamaan kirjallinen suostumuskaavake. Haastattelut nauhoitettiin ja ne litteroitiin kirjalliseen muotoon. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Analyysiyksiköksi valittiin ”näkemykset perehdytyksen sisällöstä”. Litteroinneista poimittiin opiskelijavastaavasairaanhoitajien kuvailemia näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä. Nämä näkemykset pelkistettiin ja pelkistetyt ilmaukset jaoteltiin alaluokkiin, joista muodostettiin yläluokat. Yläluokiksi muodostuivat harjoittelun perusteet, opiskelijamyönteisyys, harjoittelun yksilöllinen sisältö sekä harjoittelun ajankohta. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijavastaavasairaanhoitajat kokevat, että opiskelijoille annettava perehdytys muodostuu yksilöllisesti opiskelijan tausta ja opiskelujen vaihe huomioiden. Ohjaajilla on käytössään konkreettisia työ- ja seurantavälineitä apuna perehdytyksessä. Lisäksi opiskelijan harjoittelua arvioidaan systemaattisesti. Harjoittelun ajankohta on tärkeää huomioida ja opiskelijalla tulee olla suoritettuna riittävä määrä perusopintoja ennen perioperatiivista harjoittelua. Ohjaajat kokevat perehdytyksen sisällön hyvänä ja kattavana.