Hetki metsässä -Aistien-menetelmä opiskeluhyvinvoinnin tukena
Honkanen, Marjaana (2014)
Honkanen, Marjaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318163
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun koordinoimassa ESR-rahoitteisessa Aistien – avoimia oppimisympäristöjä kehittämässä – hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää moniaistisia oppimisympäristöjä, joissa hyödynnetään aisteja oppimisen ja elämyksellisyyden tukena. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointia ja tarkastella Aistien-menetelmän soveltuvuutta ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen. Tavoitteena oli myös tarkastella, mitä lisäarvoa Aistien-tilan elämyksellisyys tuo rentoutustilaan. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului avoimen Metsä-rentoutustilan rakentaminen Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun moniaistiseen tilaan lokakuussa 2014 sekä Metsä-tilassa ohjattu hyvinvointituokio neljälle sosionomiopiskelijalle. Toiminta pohjautui opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltyihin Aistien-hankkeen tavoitteisiin, metsän hyvinvointivaikutuksiin sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin erityispiirteisiin.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen arviointi perustuu Metsä-rentoutustilan vierailijoiden kyselylomakevastauksiin, hyvinvointituokion yhteydessä nauhoitettuun ryhmähaastatteluaineistoon sekä omiin oppimispäiväkirjamerkintöihin. Aineiston perusteella sekä Metsä-rentoutustilalla että hyvinvointituokiolla oli opiskelijoiden hyvinvointia edistävä vaikutus. Metsä-rentoutustila koettiin rentouttavana ympäristönä. Tilan rentouttavaa vaikutusta perusteltiin nimenomaan metsän elementtien rentouttavalla vaikutuksella. Aineiston perusteella Aistien-menetelmä soveltuu ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen hyvin. Aineistosta nousi opiskelijoiden toive aina avoinna olevaan rentoutustilaan sekä Aistien-tilan käyttö laajemmin osana opetusta Laurea-ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen arviointi perustuu Metsä-rentoutustilan vierailijoiden kyselylomakevastauksiin, hyvinvointituokion yhteydessä nauhoitettuun ryhmähaastatteluaineistoon sekä omiin oppimispäiväkirjamerkintöihin. Aineiston perusteella sekä Metsä-rentoutustilalla että hyvinvointituokiolla oli opiskelijoiden hyvinvointia edistävä vaikutus. Metsä-rentoutustila koettiin rentouttavana ympäristönä. Tilan rentouttavaa vaikutusta perusteltiin nimenomaan metsän elementtien rentouttavalla vaikutuksella. Aineiston perusteella Aistien-menetelmä soveltuu ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen hyvin. Aineistosta nousi opiskelijoiden toive aina avoinna olevaan rentoutustilaan sekä Aistien-tilan käyttö laajemmin osana opetusta Laurea-ammattikorkeakoulussa.