Personal training -palveluiden kysyntä P&P Fitness Centerissä
Inkinen, Jaani; Sarén, Valtteri (2014)
Inkinen, Jaani
Sarén, Valtteri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318135
Tiivistelmä
2000-luvun alusta lähtien erilaisten hyvinvointipalveluiden kysyntä on kasvanut, mikä ilmenee myös personal training -palveluiden suosiossa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin P&P Fitness Centerin nykyisten asiakkaiden kiinnostusta personal training -palveluja kohtaan. Tulosten pohjalta pyrittiin arvioimaan onko personal training -palveluiden tarjoamisen aloittaminen taloudellisesti kannattavaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta. Kysely toteutettiin P&P Fitness Centerin asiakkaille syyskuun 2014 aikana yrityksen toimitiloissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 167 henkilöä, joista miehiä oli 124 ja naisia 43. Suurin osa vastaajista oli iältään 20–30-vuotiaita, jotka käyvät kuntosalilla keskimäärin 4-5 kertaa viikossa.
Kyselyn tulosten perusteella 56 % P&P Fitness Centerin asiakkaista on kiinnostunut personal training -palveluista. Yleisin syy käyttää personal training -palvelua sekä miesten että naisten keskuudessa oli lihasmassan hankinta. Vastaajista suurin osa käyttäisi personal training -palveluja kertaluontoisesti silloin tällöin. Tutkimuksen mukaan maksuvalmius vaihteli huomattavasti eri vastaajien välillä, mutta naiset olivat kuitenkin valmiita maksamaan palvelusta hieman korkeampaa hintaa kuin miehet. Kaikkien vastaajien maksuvalmiuden keskiarvoksi saatiin 32 euroa tuntia kohden. Kyselyyn vastanneiden mielestä personal trainerin tulee olla asiatunteva ja kokenut, motivoiva ja kannustava sekä asiakasta huomioiva, mutta samalla myös vaativa.
Koska personal training -palvelulle on kysyntää, kannattaisi P&P Fitness Centerin tarjota asiakkailleen yksilöllisesti räätälöityjä personal training -paketteja, jolloin asiakas voi valita itselleen sopivan kokonaisuuden. Personal training -palveluiden tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, minkä seurauksena palvelun tarjoamisen voidaan olettaa olevan taloudellisesti kannattavaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta. Kysely toteutettiin P&P Fitness Centerin asiakkaille syyskuun 2014 aikana yrityksen toimitiloissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 167 henkilöä, joista miehiä oli 124 ja naisia 43. Suurin osa vastaajista oli iältään 20–30-vuotiaita, jotka käyvät kuntosalilla keskimäärin 4-5 kertaa viikossa.
Kyselyn tulosten perusteella 56 % P&P Fitness Centerin asiakkaista on kiinnostunut personal training -palveluista. Yleisin syy käyttää personal training -palvelua sekä miesten että naisten keskuudessa oli lihasmassan hankinta. Vastaajista suurin osa käyttäisi personal training -palveluja kertaluontoisesti silloin tällöin. Tutkimuksen mukaan maksuvalmius vaihteli huomattavasti eri vastaajien välillä, mutta naiset olivat kuitenkin valmiita maksamaan palvelusta hieman korkeampaa hintaa kuin miehet. Kaikkien vastaajien maksuvalmiuden keskiarvoksi saatiin 32 euroa tuntia kohden. Kyselyyn vastanneiden mielestä personal trainerin tulee olla asiatunteva ja kokenut, motivoiva ja kannustava sekä asiakasta huomioiva, mutta samalla myös vaativa.
Koska personal training -palvelulle on kysyntää, kannattaisi P&P Fitness Centerin tarjota asiakkailleen yksilöllisesti räätälöityjä personal training -paketteja, jolloin asiakas voi valita itselleen sopivan kokonaisuuden. Personal training -palveluiden tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, minkä seurauksena palvelun tarjoamisen voidaan olettaa olevan taloudellisesti kannattavaa.