Sosiaalisen median käyttäminen yrityksen markkinointivälineenä : case Millan Putiikki Ky - Facebook ja blogit
Luhtala, Erika (2014)
Luhtala, Erika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318099
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median käyttämistä markkinointivälineenä. Sosiaalinen media ei ole hyödynnettävissä ainoastaan yksityisellä puolella yhteydenpitovälineenä, vaan yhä kasvavassa määrin yritysten käytössä markkinointivälineenä. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa yrittäjälle yrityksessä käytössä olevien markkinointitapojen kannattavuus ja suunnitella yritykselle käytännöllinen ja säännöllinen sosiaalisen median markkinointistrategia. Strategian avulla on tarkoitus kasvattaa case-yrityksen verkkokauppamyyntiä.
Markkinointia tarkastellaan lifestyle-yrityksen näkökulmasta ja valitut sosiaalisen median välineet, Facebook, Instagram, blogit ja Twitter, ovat case-yrityksen toimialalla suosituimmat. Asiakaspalvelualalla vuorovaikutuksellinen viestintä on tärkeää myös markkinoinnissa – asiakkaille on annettava mahdollisuus kommunikointiin ja palautteen antamiseen reaaliaikaisesti. Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa on hyödynnetty yrittäjä Milla Tähkäsen ammattitaitoa ja näkemystä aiheesta.
Teoreettinen osuus koostuu markkinointisuunnitelman teoriasta, virtuaalikaupankäynnin perusteista ja valittujen sosiaalisen median työkalujen ominaisuuksien esittelystä. Lähdeaineistoina on käytetty Internet-sivuja ja kirjallista aineistoa.
Opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen markkinointistrategiaa ja kehitetään yrityksen kannalta toimiva markkinointistrategia keväälle 2015. Yrityksen käyttöön soveltuva markkinointistrategia ei ole tarkasti aikataulutettu, vaan suunnittelussa on otettu huomioon muun muassa uusien tavaroiden toimitusajankohtien vaikea ennustettavuus. Markkinointistrategia on tehty soveltumaan erityisesti yrityksen verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.
Markkinointia tarkastellaan lifestyle-yrityksen näkökulmasta ja valitut sosiaalisen median välineet, Facebook, Instagram, blogit ja Twitter, ovat case-yrityksen toimialalla suosituimmat. Asiakaspalvelualalla vuorovaikutuksellinen viestintä on tärkeää myös markkinoinnissa – asiakkaille on annettava mahdollisuus kommunikointiin ja palautteen antamiseen reaaliaikaisesti. Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa on hyödynnetty yrittäjä Milla Tähkäsen ammattitaitoa ja näkemystä aiheesta.
Teoreettinen osuus koostuu markkinointisuunnitelman teoriasta, virtuaalikaupankäynnin perusteista ja valittujen sosiaalisen median työkalujen ominaisuuksien esittelystä. Lähdeaineistoina on käytetty Internet-sivuja ja kirjallista aineistoa.
Opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen markkinointistrategiaa ja kehitetään yrityksen kannalta toimiva markkinointistrategia keväälle 2015. Yrityksen käyttöön soveltuva markkinointistrategia ei ole tarkasti aikataulutettu, vaan suunnittelussa on otettu huomioon muun muassa uusien tavaroiden toimitusajankohtien vaikea ennustettavuus. Markkinointistrategia on tehty soveltumaan erityisesti yrityksen verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.