Reseptejä apteekin sisäiseen markkinointiin
Mujunen, Sari (2014)
Mujunen, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318057
Tiivistelmä
Erilaisista apteekeista hankitun työkokemuksen perusteella oli havaittu tarve kehittää apteekin sisäistä markkinointia. Apteekeissa kaivattiin enemmän tietoa ja tiedotusta erityisesti uusista ei-lääkkeellisistä tuotteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia keinoja apteekin sisäisen tiedonkulun parantamiseen, erityisesti tuotetietouden ja tuote- ja palvelumyynnin selkeyttämiseen. Tarkoituksena oli löytää tapoja ja keinoja, joilla koko henkilökunta saataisiin toimimaan yhdessä ja jakamaan tietoa toisilleen.
Kehittämistehtävä tehtiin pienessä maaseutuapteekissa ja sen sivuapteekissa. Kehittämistehtävässä selvitettiin millaisia kehitystarpeita ja -ideoita apteekin henkilökunnalla oli. Aineistona käytettiin myös havaintoja ja kokemuksia erilaisista apteekeista.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja syntyi lähdeaineistoista. Teoriassa keskityttiin sisäiseen markkinointiin, asiantuntijaan myyjänä ja apteekin palveluiden ja tuoteryhmien tuotteistamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, havainnointia, benchmarkkausta ja työkokemuksen myötä kertynyttä hiljaista tietoa. Tämän hiljaisen tiedon reflektointi oli tärkeä osa kehittämistehtävää.
Työn tuloksena syntyi sisäisen markkinoinnin ohjeistus apteekille. Kehittämistehtävä auttoi pohtimaan sekä apteekin että omien toimintatapojen kehittämistä kohti toimivampaa sisäistä markkinointia. Onnistuneella sisäisellä markkinoinnilla havaittiin olevan vaikutusta tuotteiden tehokkaampaan myyntiin, henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja sitä kautta entistäkin parempaan asiakaspalveluun
Kehittämistehtävä tehtiin pienessä maaseutuapteekissa ja sen sivuapteekissa. Kehittämistehtävässä selvitettiin millaisia kehitystarpeita ja -ideoita apteekin henkilökunnalla oli. Aineistona käytettiin myös havaintoja ja kokemuksia erilaisista apteekeista.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja syntyi lähdeaineistoista. Teoriassa keskityttiin sisäiseen markkinointiin, asiantuntijaan myyjänä ja apteekin palveluiden ja tuoteryhmien tuotteistamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, havainnointia, benchmarkkausta ja työkokemuksen myötä kertynyttä hiljaista tietoa. Tämän hiljaisen tiedon reflektointi oli tärkeä osa kehittämistehtävää.
Työn tuloksena syntyi sisäisen markkinoinnin ohjeistus apteekille. Kehittämistehtävä auttoi pohtimaan sekä apteekin että omien toimintatapojen kehittämistä kohti toimivampaa sisäistä markkinointia. Onnistuneella sisäisellä markkinoinnilla havaittiin olevan vaikutusta tuotteiden tehokkaampaan myyntiin, henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja sitä kautta entistäkin parempaan asiakaspalveluun