Sisäisen vastuullisuusviestinnän opas
Alanne, Eemeli (2014)
Alanne, Eemeli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318054
Tiivistelmä
Yritysten toiminnalla on vaikutus sekä ympäristöön että yhteiskuntaan. Vastuullinen yritys auttaa yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointia omilla toimillaan. Vastuullisuus jaetaan kolmeen ulottuvuuteen: taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Vastuullisuus on jo osa usean yrityksen strategiaa ja tällöin puhutaan strategisesta vastuullisuudesta – toiminta on lähtöisin yrityksen arvoista ja toiminnasta.
Vastuullisuus korostuu globaalissa taloudessa ja on yhä useammin yksi ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Jokainen yritys määrittelee itse, mitä vastuullisuus heille merkitsee ja miten sen suhteen toimitaan.
Sisäinen viestintä on organisaatiossa tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Sisäinen viestintä kohdistuu työyhteisön henkilöihin ja myös heidän kesken tapahtuva kanssakäyminen lasketaan sisäiseksi viestinnäksi.
Tämän työn tavoitteena on avata vastuullisuusviestintää käsitteenä ja kuinka vastuullisuusasioista viestiminen sisäisesti on tärkeää. Työssä käsitellään sisäistä viestintää sekä vastuullisuusviestintää käsitteinä. Tietoperusta on rakennettu pääasiassa kotimaisen kirjallisuuden pohjalle, joka kattaa sekä vastuullisuuden että viestinnän asioita. Perustassa on hyödynnetty myös muutamia kansainvälisiä lähteitä.
Tämä opinnäytetyön tulos on produkti, jonka lopputuloksena on opas sisäisen vastuullisuusviestinnän aloittamiseen. Produkti ei sellaisenaan ole vielä valmis pohja, mutta tarjoaa ohjeita ja vinkkejä, joiden pohjalta sisäistä vastuullisuusviestintää voidaan lähteä suunnittelemaan.
Vastuullisuus korostuu globaalissa taloudessa ja on yhä useammin yksi ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Jokainen yritys määrittelee itse, mitä vastuullisuus heille merkitsee ja miten sen suhteen toimitaan.
Sisäinen viestintä on organisaatiossa tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Sisäinen viestintä kohdistuu työyhteisön henkilöihin ja myös heidän kesken tapahtuva kanssakäyminen lasketaan sisäiseksi viestinnäksi.
Tämän työn tavoitteena on avata vastuullisuusviestintää käsitteenä ja kuinka vastuullisuusasioista viestiminen sisäisesti on tärkeää. Työssä käsitellään sisäistä viestintää sekä vastuullisuusviestintää käsitteinä. Tietoperusta on rakennettu pääasiassa kotimaisen kirjallisuuden pohjalle, joka kattaa sekä vastuullisuuden että viestinnän asioita. Perustassa on hyödynnetty myös muutamia kansainvälisiä lähteitä.
Tämä opinnäytetyön tulos on produkti, jonka lopputuloksena on opas sisäisen vastuullisuusviestinnän aloittamiseen. Produkti ei sellaisenaan ole vielä valmis pohja, mutta tarjoaa ohjeita ja vinkkejä, joiden pohjalta sisäistä vastuullisuusviestintää voidaan lähteä suunnittelemaan.