Www-sivujen kehittäminen - Case Some Hunters Oy
Paasipuro, Kira (2014)
Paasipuro, Kira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218049
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan Some Hunters Oy:n www-sivujen nykytilannetta, määritetään mitä asioita yrityksen tulisi huomioida uudistaessaan sivustoaan sekä kehittää niitä tutkimustuloksista saatujen parannusehdotusten pohjalta. Tavoitteena on tuottaa ehdotus uudistetusta Some Huntersin aloitussivusta. Www-sivujen kehittämisen ja uudistamisen lisäksi sivuilla käytettä-väksi ehdotetaan kahta markkinoinnin työkalua. Some Hunters Oy on opinnäytetyön toimeksianta-ja.
Opinnäytetyöraportti aloitetaan toimeksiantajan esittelyllä ja opinnäytetyön keskeisistä asioista, jonka jälkeen siirrytään teoreettiseen viitekehykseen. Pääkäsitteitä ovat www-sivuston suunnitteluun vaikuttavat asiat sekä www-sivuilla markkinointi. Www-sivun suunnittelun alakäsitteinä toimivat käyttäjälähtöinen www-sivu, käyttäjien erilaisuuden huomioiminen, visuaalinen viestintä sekä visuaalisesti toimivan ulkoasun suunnittelu. Www-sivuilla markkinoinnin alakäsitteinä ovat digitaalinen markkinointi, verkottumispalvelu Facebook sekä bannerimainonta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusotteena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin esitutkinnalla jossa haastateltiin www-sivujen uusia käyttäjiä, esitutkinnan jälkeen haastateltiin toimeksiantajaa. Haastatteluilla kartoitettiin Some Huntersin www-sivujen nykytilanne ja lähtökohdat. Nykytilankartoituksen yhteenvetona laadittiin SWOT-analyysi, jonka avulla määritettiin sivujen ongelma-alueita ja kehittämisen kohteita. Uusien käyttäjien ja toimeksiantajan haastatteluista ja teoriasta saatuihin havaintoihin haettiin täydennystä sekä varmennusta haastattelemalla Some Huntersin asiakasta. Tämän jälkeen siirryttiin oppimaan muiden www-sivuista kilpaili-javertailussa.
Tietoperustasta, haastatteluista, SWOT-analyysistä ja kilpailijavertailusta kerättyä ja tiivistettyä aineistoa hyödynnettiin aloitussivun toteutusta varten järjestetyssä workshopissa. Yhteiskehittämis-menetelmällä ideoitiin ja innovoitiin opinnäytetyön tuotoksen, Some Huntersin uudistetun aloitussi-vun sisältö. Aloitussivuehdotuksen layout luotiin InDesign-ohjelmalla. Opinnäytetyön hyödynnettä-vyyden mittaamiseksi tehtiin käyttäjätutkimus, jossa esitutkinta vaiheen käyttäjiä haastateltiin uu-destaan. Lopuksi esitellään ja kuvaillaan opinnäytetyön tuotos sekä sivuille ehdotetut markkinointikanavat.
Kehittämisehdotuksista sekä aloitussivuehdotuksesta on hyötyä kun yritys aloittaa www-sivustonsa uudistamisen. Markkinointikanava ehdotuksien tarkoituksena on lisätä Some Huntersin näkyvyyttä ja mahdollistaa tehokkaampi uusien asiakkuuksien luominen. Kehittämisehdotusten sekä uudiste-tun aloitussivun avulla yritys kykenee aloittamaan www-sivujensa jatkokehittelyn.
Opinnäytetyöraportti aloitetaan toimeksiantajan esittelyllä ja opinnäytetyön keskeisistä asioista, jonka jälkeen siirrytään teoreettiseen viitekehykseen. Pääkäsitteitä ovat www-sivuston suunnitteluun vaikuttavat asiat sekä www-sivuilla markkinointi. Www-sivun suunnittelun alakäsitteinä toimivat käyttäjälähtöinen www-sivu, käyttäjien erilaisuuden huomioiminen, visuaalinen viestintä sekä visuaalisesti toimivan ulkoasun suunnittelu. Www-sivuilla markkinoinnin alakäsitteinä ovat digitaalinen markkinointi, verkottumispalvelu Facebook sekä bannerimainonta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusotteena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin esitutkinnalla jossa haastateltiin www-sivujen uusia käyttäjiä, esitutkinnan jälkeen haastateltiin toimeksiantajaa. Haastatteluilla kartoitettiin Some Huntersin www-sivujen nykytilanne ja lähtökohdat. Nykytilankartoituksen yhteenvetona laadittiin SWOT-analyysi, jonka avulla määritettiin sivujen ongelma-alueita ja kehittämisen kohteita. Uusien käyttäjien ja toimeksiantajan haastatteluista ja teoriasta saatuihin havaintoihin haettiin täydennystä sekä varmennusta haastattelemalla Some Huntersin asiakasta. Tämän jälkeen siirryttiin oppimaan muiden www-sivuista kilpaili-javertailussa.
Tietoperustasta, haastatteluista, SWOT-analyysistä ja kilpailijavertailusta kerättyä ja tiivistettyä aineistoa hyödynnettiin aloitussivun toteutusta varten järjestetyssä workshopissa. Yhteiskehittämis-menetelmällä ideoitiin ja innovoitiin opinnäytetyön tuotoksen, Some Huntersin uudistetun aloitussi-vun sisältö. Aloitussivuehdotuksen layout luotiin InDesign-ohjelmalla. Opinnäytetyön hyödynnettä-vyyden mittaamiseksi tehtiin käyttäjätutkimus, jossa esitutkinta vaiheen käyttäjiä haastateltiin uu-destaan. Lopuksi esitellään ja kuvaillaan opinnäytetyön tuotos sekä sivuille ehdotetut markkinointikanavat.
Kehittämisehdotuksista sekä aloitussivuehdotuksesta on hyötyä kun yritys aloittaa www-sivustonsa uudistamisen. Markkinointikanava ehdotuksien tarkoituksena on lisätä Some Huntersin näkyvyyttä ja mahdollistaa tehokkaampi uusien asiakkuuksien luominen. Kehittämisehdotusten sekä uudiste-tun aloitussivun avulla yritys kykenee aloittamaan www-sivujensa jatkokehittelyn.