Rekrytointi ja tunnettuus : Case; Opset Oy
Immonen, Sami-Pekka (2014)
Immonen, Sami-Pekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218012
Tiivistelmä
Opset Oy on OP-Pohjola osk:n ja ISS Palvelut Oy:n yhteisomistusyritys. Opsetin ainoa asiakas on OP-Pohjola-ryhmä ja Opsetilla on toimipisteitä yhteensä seitsemällä eri paikkakunnalla, joista Kuopion ja Joensuun toimipisteet olivat mukana tutkimuksessa. Työn tarkoituksena oli tutkia Opsetin rekrytointikanavia, -ilmoitusten tavoittavuutta ja tunnettuutta kahdessa eri ryhmässä. Opsetin henkilöstön lisäksi tutkimuksessa oli mukana rekrytoinnin pääkohderyhmä Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden opiskelijat. Henkilöstön osalta tutkimuksella haettiin tietoa nykyhetken lisäksi menneisyydestä, hetkestä jolloin he hakivat töihin Opsetille, kun taas opiskelijoiden osalta vain nykyhetkestä.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Survey-menetelmää käyttäen tehtiin kaksi kyselytutkimusta kahdelle eri kohderyhmälle. Henkilöstön kysely oli internetkysely ja opiskelijoiden kysely oli kontrolloitu kysely, joka suoritettiin luennoilla. Opiskelijoille suunnatussa kyselyssä vastaajia oli 67 henkilöä ja vastausprosentti 100 %. Henkilöstön kyselystä saatiin 64 vastausta ja vastausprosentti oli 56 %.
Tutkimustuloksista selviää, että Opsetin tunnettuus oli oletettua korkeampi yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa.
OP-Pohjola-yhteydellä oli oleellinen rooli mielikuvien rakentumisessa sekä rekrytoinnissa. Rekrytointikanavien osalta saatiin merkittävää tietoa niiden tavoittavuudesta eri ikäryhmissä. Tätä tietoa voidaan käyttää jatkossa rekrytointikanavien käyttöä suunniteltaessa.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Survey-menetelmää käyttäen tehtiin kaksi kyselytutkimusta kahdelle eri kohderyhmälle. Henkilöstön kysely oli internetkysely ja opiskelijoiden kysely oli kontrolloitu kysely, joka suoritettiin luennoilla. Opiskelijoille suunnatussa kyselyssä vastaajia oli 67 henkilöä ja vastausprosentti 100 %. Henkilöstön kyselystä saatiin 64 vastausta ja vastausprosentti oli 56 %.
Tutkimustuloksista selviää, että Opsetin tunnettuus oli oletettua korkeampi yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa.
OP-Pohjola-yhteydellä oli oleellinen rooli mielikuvien rakentumisessa sekä rekrytoinnissa. Rekrytointikanavien osalta saatiin merkittävää tietoa niiden tavoittavuudesta eri ikäryhmissä. Tätä tietoa voidaan käyttää jatkossa rekrytointikanavien käyttöä suunniteltaessa.