Asiakkuusajattelu sponsorointiyhteistyössä : Case: KuPS Oy
Rissanen, Juho; Kalilainen, Mika (2014)
Rissanen, Juho
Kalilainen, Mika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217986
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakkuusajattelua sponsorointiyhteistyössä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kuopion Palloseura. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kuopion Palloseuran asiakkuusajattelua ja mitkä asiat tuottavat lisäarvoa nykyisissä yhteistyökumppanuuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa KuPS:lle arvokasta tietoa yhteistyösopimusten nykytilasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sponsorointia ja asiakkuusajattelua. Sponsoroinnin teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia yleisellä tasolla ja kuinka se on kehittynyt nykyiseen toimintamuotoonsa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös sponsoroinnin tavoitteita ja merkitystä sponsoroivan yrityksen liiketoiminnassa. Asiakkuusajattelun teoriaosuudessa käsitellään sen kehitystä, perusteita, arvontuotantoa ja asiakkuusstrategioita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin neljää eri KuPS:n yhteistyökumppania sekä kahta KuPS:n henkilöstön jäsentä. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä puolistrukturoituina teemahaastetteluina. Haastattelujen tarkoituksena oli muodostaa käsitys asiakkuuden arvontuotannon toteutumisesta yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Asiakkuusajattelun toteutumista tarkastellaan tässä tutkimuksessa toimeksiantajan KuPS:n näkökulmasta.
Tutkimuksesta selvisi, että Kuopion Palloseura on ymmärtänyt nykyisten yhteistyökumppanuuksiensa tärkeyden. Tutkimustulosten perusteella asiakkuusajattelu toteutuu KuPS:n toiminnassa hyvin. Yritykset odottavat yhteistyöltä lisäarvoa, josta on hyötyä liiketoiminnan harjoittamisessa. Kaikki haastatellut yhteistyökumppanit kokevat saavansa yhteistyöstä lisäarvoa heidän liiketoimintaansa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakkuusajattelua sponsorointiyhteistyössä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kuopion Palloseura. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kuopion Palloseuran asiakkuusajattelua ja mitkä asiat tuottavat lisäarvoa nykyisissä yhteistyökumppanuuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa KuPS:lle arvokasta tietoa yhteistyösopimusten nykytilasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sponsorointia ja asiakkuusajattelua. Sponsoroinnin teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia yleisellä tasolla ja kuinka se on kehittynyt nykyiseen toimintamuotoonsa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös sponsoroinnin tavoitteita ja merkitystä sponsoroivan yrityksen liiketoiminnassa. Asiakkuusajattelun teoriaosuudessa käsitellään sen kehitystä, perusteita, arvontuotantoa ja asiakkuusstrategioita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin neljää eri KuPS:n yhteistyökumppania sekä kahta KuPS:n henkilöstön jäsentä. Haastattelut suoritettiin yksilöllisinä puolistrukturoituina teemahaastetteluina. Haastattelujen tarkoituksena oli muodostaa käsitys asiakkuuden arvontuotannon toteutumisesta yhteistyökumppaneiden näkökulmasta. Asiakkuusajattelun toteutumista tarkastellaan tässä tutkimuksessa toimeksiantajan KuPS:n näkökulmasta.
Tutkimuksesta selvisi, että Kuopion Palloseura on ymmärtänyt nykyisten yhteistyökumppanuuksiensa tärkeyden. Tutkimustulosten perusteella asiakkuusajattelu toteutuu KuPS:n toiminnassa hyvin. Yritykset odottavat yhteistyöltä lisäarvoa, josta on hyötyä liiketoiminnan harjoittamisessa. Kaikki haastatellut yhteistyökumppanit kokevat saavansa yhteistyöstä lisäarvoa heidän liiketoimintaansa.