Paperikoneen käyttäjäkunnossapidon kehittäminen
Lammensalo, Arttu (2014)
Lammensalo, Arttu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käyttäjäkunnossapidon kehittäminen Nippon paper industries Co:n omistamalla Jujo Thermal Oy:n paperitehtaalla. Kohteena oli yrityksen toinen vuonna 1907 valmistunut hienopaperin tuotantoon tarkoitettu paperikone, jonka viimeiset modifioinnit on tehty vuosina 1998 ja 2000. Tavoitteena oli lisätä paperikoneen työntekijöiden vastuuta koneen huolto- ja kunnossapitotoimissa.
Työ aloitettiin perehtymällä jo osaksi tuttuun paperikoneeseen ja sen käyttölaitteisiin. Koneesta pyrittiin hakemaan kaikki huoltoa vaativat ja erityisesti helposti vikaantuvat sekä lyhyen huoltovälin omaavat laitteet. Näistä pyrittiin muodostamaan käyttäjille sopivat ensimmäisen asteen huoltotoimenpiteet. Koneen käyttäjiä pyrittiin myös haastattelemaan mahdollisimman paljon, jotta laitteiden termistö ja koneen toimintatavat saataisiin hiottua sopivaksi tulevaa käyttäjäkunnossapidon aloittamista varten.
Käyttäjäkunnossapito luotiin RCM ja TPM -metodeja käyttäen. Tavoitteena teknisen käytettävyyden sekä kunnossapidon ja operaattorien yhteistyön paraneminen. Tuloksena saatiin kaksikymmentä kappaletta kunnossapitoreittejä, jotka sovitettiin tasaisesti Jujo Thermal Oy:n vuorokiertoon sopivaksi. Suunnitellun tuotantoseisokin ai-kana tehdään myös erillinen tarkastuskierros koneen laitteille, jotka käynnin aikana on mahdotonta tarkistaa. Tulevaisuudessa työt ja erilaiset mittaukset kirjataan kunnossapitojärjestelmään, josta saadaan paremmin selville laitteiden vikaantumisvälit ja 5S -periaatetta noudattamalla kokonaisuudessaan tuottavampi paperikone.
Työ aloitettiin perehtymällä jo osaksi tuttuun paperikoneeseen ja sen käyttölaitteisiin. Koneesta pyrittiin hakemaan kaikki huoltoa vaativat ja erityisesti helposti vikaantuvat sekä lyhyen huoltovälin omaavat laitteet. Näistä pyrittiin muodostamaan käyttäjille sopivat ensimmäisen asteen huoltotoimenpiteet. Koneen käyttäjiä pyrittiin myös haastattelemaan mahdollisimman paljon, jotta laitteiden termistö ja koneen toimintatavat saataisiin hiottua sopivaksi tulevaa käyttäjäkunnossapidon aloittamista varten.
Käyttäjäkunnossapito luotiin RCM ja TPM -metodeja käyttäen. Tavoitteena teknisen käytettävyyden sekä kunnossapidon ja operaattorien yhteistyön paraneminen. Tuloksena saatiin kaksikymmentä kappaletta kunnossapitoreittejä, jotka sovitettiin tasaisesti Jujo Thermal Oy:n vuorokiertoon sopivaksi. Suunnitellun tuotantoseisokin ai-kana tehdään myös erillinen tarkastuskierros koneen laitteille, jotka käynnin aikana on mahdotonta tarkistaa. Tulevaisuudessa työt ja erilaiset mittaukset kirjataan kunnossapitojärjestelmään, josta saadaan paremmin selville laitteiden vikaantumisvälit ja 5S -periaatetta noudattamalla kokonaisuudessaan tuottavampi paperikone.