Kilpailija-analyysi - Case Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPA
Kela, Katja (2014)
Kela, Katja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston Aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelut AIKOPA. Tutkimusongelmana oli tietämättömyys täydennyskoulutuksen tarjoajista, jota lähdettiin ratkaisemaan analysoimalla ja tutustumalla itse toimeksiantajan sekä sen keskeisten kilpailijoiden toimintaan, tehden samalla vertailua näiden välillä.
Työn rajauksessa otettiin huomioon sekä alueelliset että valtakunnalliset palveluntarjoajat, jotka toimivat toimeksiantajan suurimpina kilpailijoina ja joiden kautta saataisiin tietoon uusia tapoja toimia. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle mahdollistuu benchmarkingin eli esikuvaoppimisen käyttö, ottamalla kilpailijoiltaan vaikutteita oman toimintansa tueksi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kilpailijoiden kotisivuja ja heidän sosiaalisen median profiilejaan. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin toimeksiantajan kautta saatua yrityskuvakyselyä vuodelta 2013. Tuloksien kautta toimeksiantajalle muodostettiin yhteenvedon lisäksi erilliset kehitysehdotukset, jotka lisäävät toimeksiantajan tietoisuutta kilpailijoistaan ja samalla mahdollistavat kehittymisen palveluntarjoajana.
Saatujen tulosten perusteella havaittiin kilpailijoiden samankaltaisuus eri puolella Suomea. Suurimmat erot kos-kevat tarjonnan laajuutta ja monimuotoisuutta, sosiaalisen median hyödyntämistä sekä kilpailijoiden omaa ak-tiivisuutta toimia. Kilpailijoita yhdistävät hintataso, osittain tai kokonaan räätälöityjen palveluiden tarjoaminen sekä kansainvälisyyden ja kehityshankkeiden suosiminen.
Työn rajauksessa otettiin huomioon sekä alueelliset että valtakunnalliset palveluntarjoajat, jotka toimivat toimeksiantajan suurimpina kilpailijoina ja joiden kautta saataisiin tietoon uusia tapoja toimia. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle mahdollistuu benchmarkingin eli esikuvaoppimisen käyttö, ottamalla kilpailijoiltaan vaikutteita oman toimintansa tueksi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kilpailijoiden kotisivuja ja heidän sosiaalisen median profiilejaan. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin toimeksiantajan kautta saatua yrityskuvakyselyä vuodelta 2013. Tuloksien kautta toimeksiantajalle muodostettiin yhteenvedon lisäksi erilliset kehitysehdotukset, jotka lisäävät toimeksiantajan tietoisuutta kilpailijoistaan ja samalla mahdollistavat kehittymisen palveluntarjoajana.
Saatujen tulosten perusteella havaittiin kilpailijoiden samankaltaisuus eri puolella Suomea. Suurimmat erot kos-kevat tarjonnan laajuutta ja monimuotoisuutta, sosiaalisen median hyödyntämistä sekä kilpailijoiden omaa ak-tiivisuutta toimia. Kilpailijoita yhdistävät hintataso, osittain tai kokonaan räätälöityjen palveluiden tarjoaminen sekä kansainvälisyyden ja kehityshankkeiden suosiminen.