Sosiaalisen median hyödyntäminen Guerlain-tuotemerkin markkinoinnissa
Hekkala, Roosa; Lahti, Milla (2014)
Hekkala, Roosa
Lahti, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217890
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee markkinoiden muuttumista ja sosiaalisen median käyttöä markkinoinnin välineenä. Esimerkkitapauksena työssä käytetään Guerlain-tuotemerkkiä ja sen miehille suunnatun kosmetiikan uusinta lanseerausta Facebookin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa käsitteenä ja avataan sen yleisempiä muotoja, kuten Facebookia, Twitteriä ja Instagramia. Sähköisten välineiden hyödyntäminen markkinoinnissa on nykypäivänä välttämätöntä. Teoriaosuudessa esitellään keinoja, joita yrityksen markkinoinnissa on hyvä hyödyntää.
Empiirisessä osuudessa analysoidaan ja verrataan kilpailijoiden toimia sosiaalisessa mediassa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on suhteellisen uutta, joten kilpailijoiden toiminnan seuraaminen on välttämätöntä oman yrityksen ja sen tuotteiden markkinoinnin kehittämisessä.
Työn toiminnallinen osuus koostuu Guerlainin uuden L´Homme Ideal -miestentuoksun lanseerausprosessin toteuttamisesta sosiaalisessa mediassa. Toimeksianto tapahtui Guerlainia maahantuovan Oy Transmeri Ab:n toimesta. Lanseeraus toteutettiin pääasiallisesti Facebook-sivuilla, jotka avattiin tuoksulanseerauksen yhteydessä. Opinnäytetyö sisältää sivujen ylläpidon kuvauksen sekä lanseerauksen analysoinnin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa käsitteenä ja avataan sen yleisempiä muotoja, kuten Facebookia, Twitteriä ja Instagramia. Sähköisten välineiden hyödyntäminen markkinoinnissa on nykypäivänä välttämätöntä. Teoriaosuudessa esitellään keinoja, joita yrityksen markkinoinnissa on hyvä hyödyntää.
Empiirisessä osuudessa analysoidaan ja verrataan kilpailijoiden toimia sosiaalisessa mediassa. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on suhteellisen uutta, joten kilpailijoiden toiminnan seuraaminen on välttämätöntä oman yrityksen ja sen tuotteiden markkinoinnin kehittämisessä.
Työn toiminnallinen osuus koostuu Guerlainin uuden L´Homme Ideal -miestentuoksun lanseerausprosessin toteuttamisesta sosiaalisessa mediassa. Toimeksianto tapahtui Guerlainia maahantuovan Oy Transmeri Ab:n toimesta. Lanseeraus toteutettiin pääasiallisesti Facebook-sivuilla, jotka avattiin tuoksulanseerauksen yhteydessä. Opinnäytetyö sisältää sivujen ylläpidon kuvauksen sekä lanseerauksen analysoinnin.