Tapahtumamarkkinointi myynninedistämisen keinona
Kokko, Lauri (2014)
Kokko, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten tapahtumamarkkinointi vaikuttaa tuotteiden myyntilukuihin ja miten se toimii myynninedistämisen keinona. Tarkoituksena oli kerätä tie- toa Yritys X:lle tapahtumien vaikutuksesta tuotteiden myyntiin.
Opinnäytetyöni tutkimuksen pohjana käytin markkinointiviestinnän teoriaa. Tutkimusmene- telmänä oli kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Määrällinen tutki- mus antoi mahdollisuuden ymmärtää tutkittavaa ilmiötä numeerisesti. Tiedonkeruumenetel- mänä toimi Yritys Y:ltä saadut myyntiluvut. Aineistona tutkimuksessa käytettiin myyntilukuja viikko ennen ja jälkeen tapahtuman.
Tutkimustulosten perusteella tapahtuman vaikutus tuotteiden myyntilukuihin viikko tapahtu- man jälkeen oli positiivinen. Kahdessa tuoteryhmässä myynti kaksinkertaistui. Tutkimus antoi Yritys X:lle tärkeää tietoa, kuinka tapahtumat vaikuttavat tuotteiden myyntimääriin, vaikka- kin tutkimus painottui lyhyelle aikavälille. Vaikka tutkimuksessa tarkastellaan vain pientä osaa markkinoinnin kilpailukeinoista, antaa tutkimus tietoa tapahtumamarkkinoinnin vaiku- tuksesta tuotteiden myyntilukuihin.
Kehitysehdotuksena tapahtumat järjestettäisiin jatkossa valtakunnallisesti yhteistyöseurojen kanssa ja siitä tehtäisiin vuosittainen kiertue. Myyntilukujen seurantajakso tutkimuksessa olisi voinut myös olla pidempi, jotta kappalemääräiset myyntiluvut olisivat olleet suuremmat ja näin ollen tutkimukseen olisi saatu luotettavammat tulokset.
Opinnäytetyöni tutkimuksen pohjana käytin markkinointiviestinnän teoriaa. Tutkimusmene- telmänä oli kvantitatiivinen tutkimus eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Määrällinen tutki- mus antoi mahdollisuuden ymmärtää tutkittavaa ilmiötä numeerisesti. Tiedonkeruumenetel- mänä toimi Yritys Y:ltä saadut myyntiluvut. Aineistona tutkimuksessa käytettiin myyntilukuja viikko ennen ja jälkeen tapahtuman.
Tutkimustulosten perusteella tapahtuman vaikutus tuotteiden myyntilukuihin viikko tapahtu- man jälkeen oli positiivinen. Kahdessa tuoteryhmässä myynti kaksinkertaistui. Tutkimus antoi Yritys X:lle tärkeää tietoa, kuinka tapahtumat vaikuttavat tuotteiden myyntimääriin, vaikka- kin tutkimus painottui lyhyelle aikavälille. Vaikka tutkimuksessa tarkastellaan vain pientä osaa markkinoinnin kilpailukeinoista, antaa tutkimus tietoa tapahtumamarkkinoinnin vaiku- tuksesta tuotteiden myyntilukuihin.
Kehitysehdotuksena tapahtumat järjestettäisiin jatkossa valtakunnallisesti yhteistyöseurojen kanssa ja siitä tehtäisiin vuosittainen kiertue. Myyntilukujen seurantajakso tutkimuksessa olisi voinut myös olla pidempi, jotta kappalemääräiset myyntiluvut olisivat olleet suuremmat ja näin ollen tutkimukseen olisi saatu luotettavammat tulokset.