Lastenkulttuuria matkalaukuissa : lastenkulttuurikeskus Verson osaamisen tuotteistaminen
Siippainen, Terhi (2014)
Siippainen, Terhi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217816
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsitään ratkaisuja Pohjois- ja Etelä-Savossa lastenkulttuuripalvelujen tuottajana ja alueellisena koordinoijana toimivan Lastenkulttuurikeskus Verson toiminnassa havaittuihin kehittämistarpeisiin. Toiminnan tavoitteena on, että lasten yhtäläiset mahdollisuudet kulttuuri- ja taide-elämään toteutuisivat valtakunnallisten kulttuuripoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Kehittämistarpeita ovat tavoitteen saavuttamiseksi kulttuuripalvelujen tuotantotoiminnan tehostaminen ja palvelujen tasaisen laadun varmistaminen. Tutkimuskysymyksenä on "Miten lastenkulttuurikeskuksen toimintaa voidaan kehittää tuotteistamisen ja palvelumuotoilun avulla?"
Kehittämistehtävän tavoitteena on lastenkulttuuripalvelujen saavutettavuuden edistäminen jäsentämällä organisaation toimintaa palvelumuotoilun ja tuotteistamisen kautta. Oletuksena on, että kun organisaatio tietää mitä tekee, miten ja miksi, myös tuotantotyön toimintatavat voidaan muokata resursseihin mitoitettuna kestävälle pohjalle.
Kehittämistehtävässä luodaan konstruktiivisen tutkimuksen avulla lastenkulttuuripalvelujen tuottamiseen selkeää ja jäsenneltyä toimintatapaa, tuotannon tehokkuuteen ja palvelun laadun varmistamiseen tähtäävää toiminnan rakennetta. Koska lastenkulttuuri toteutuu tyypillisesti aikuisten välityksellä, myös tässä työssä keskiössä on lastenkulttuuria toteuttavien aikuisten välinen yhteistyö. Versossa asiakkuus määrittyy kuntien päättämän jäsenrahoituksen myötä. Asiakkaiksi käsitetään esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tai muut kuntien yksiköt, joissa Verso tukee taidekasvatusta toteuttaen palveluja lapsille ja heidän kanssaan toimiville aikuisille. Case-esimerkiksi on valittu Verson keskeisen palvelun, alle kouluikäisille lapsille suunnatun eri taiteenaloja yhdistävän taidetyöpajatoiminnan tuotteistaminen. Lisäksi kehittämistyössä on etsitty ratkaisuja lastenkulttuurikeskuksen toiminnan kehittämiseksi laajemminkin.
Kehittämistyön menetelmistä keskeisimpänä on yhteisöllinen ideointi- ja tuotekehitystyö moniammatillisissa taidekasvattajien ja tuottajan muodostamissa tiimeissä. Tuotteistamisen näkökulmana on sisäinen tuotteistamistyö, toiminnan määrittely ja visualisointi sekä palvelumuotoilun keinoin toiminnan eri vaiheiden purkaminen pieniksi osiksi, joita on helpompi tarkastella kriittisesti. Tuloksellisia toimintatapoja on löydetty luomalla foorumi taidekasvattajien osaamisen jakamiselle säännöllisesti kokoontuvassa vertaisryhmässä ja suunnittelemalla pohjaa kirjalliselle ohjeistukselle työvälineeksi tuottajan ja taidekasvattajan yhteistyöhön. Kehittämistyön konkreettisin tulos on yhteisöllisesti kehitetty ja tuotteistettu monitaiteinen taidekasvatuskonsepti, jonka määrittelemissä raameissa voidaan jatkossa toteuttaa erilaisiin teemasisältöihin suunniteltua vakioitua taidetyöpajaa aiempaa kevyemmän tuotantoprosessin kautta.
Kehittämistehtävän tavoitteena on lastenkulttuuripalvelujen saavutettavuuden edistäminen jäsentämällä organisaation toimintaa palvelumuotoilun ja tuotteistamisen kautta. Oletuksena on, että kun organisaatio tietää mitä tekee, miten ja miksi, myös tuotantotyön toimintatavat voidaan muokata resursseihin mitoitettuna kestävälle pohjalle.
Kehittämistehtävässä luodaan konstruktiivisen tutkimuksen avulla lastenkulttuuripalvelujen tuottamiseen selkeää ja jäsenneltyä toimintatapaa, tuotannon tehokkuuteen ja palvelun laadun varmistamiseen tähtäävää toiminnan rakennetta. Koska lastenkulttuuri toteutuu tyypillisesti aikuisten välityksellä, myös tässä työssä keskiössä on lastenkulttuuria toteuttavien aikuisten välinen yhteistyö. Versossa asiakkuus määrittyy kuntien päättämän jäsenrahoituksen myötä. Asiakkaiksi käsitetään esimerkiksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tai muut kuntien yksiköt, joissa Verso tukee taidekasvatusta toteuttaen palveluja lapsille ja heidän kanssaan toimiville aikuisille. Case-esimerkiksi on valittu Verson keskeisen palvelun, alle kouluikäisille lapsille suunnatun eri taiteenaloja yhdistävän taidetyöpajatoiminnan tuotteistaminen. Lisäksi kehittämistyössä on etsitty ratkaisuja lastenkulttuurikeskuksen toiminnan kehittämiseksi laajemminkin.
Kehittämistyön menetelmistä keskeisimpänä on yhteisöllinen ideointi- ja tuotekehitystyö moniammatillisissa taidekasvattajien ja tuottajan muodostamissa tiimeissä. Tuotteistamisen näkökulmana on sisäinen tuotteistamistyö, toiminnan määrittely ja visualisointi sekä palvelumuotoilun keinoin toiminnan eri vaiheiden purkaminen pieniksi osiksi, joita on helpompi tarkastella kriittisesti. Tuloksellisia toimintatapoja on löydetty luomalla foorumi taidekasvattajien osaamisen jakamiselle säännöllisesti kokoontuvassa vertaisryhmässä ja suunnittelemalla pohjaa kirjalliselle ohjeistukselle työvälineeksi tuottajan ja taidekasvattajan yhteistyöhön. Kehittämistyön konkreettisin tulos on yhteisöllisesti kehitetty ja tuotteistettu monitaiteinen taidekasvatuskonsepti, jonka määrittelemissä raameissa voidaan jatkossa toteuttaa erilaisiin teemasisältöihin suunniteltua vakioitua taidetyöpajaa aiempaa kevyemmän tuotantoprosessin kautta.