Liikelahjat mikro- ja pk-yrityksissä
Danhammer, Joni (2014)
Danhammer, Joni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117801
Tiivistelmä
Liikelahjat ovat osa yrityksen menekinedistämistä ja kuuluvat tiiviisti yrityksen markkinointiviestintään. Kuitenkin yleinen talouden kiristynyt tilanne ja vuoden 2014 alussa voimaan astunut verouudistus liikelahjojen verovähennyksissä ovat asioita, jotka vaikuttavat liikelahjojen menekkiin ja niiden antamistapojen muuttumiseen mikro- ja pk-yrityksissä. Näin ollen yrityksillä tulisi tässä tilanteessa olla selkeä käsitys siitä, millaisia liikelahjoja yritys haluaa nykyisin henkilökunnalleen ja sidosryhmilleen antaa, sekä myös käsitys siitä, millaisia liikelahjoja nämä ryhmät haluavat nykyisin saada.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä ja haluttu liikelahja, niin lahjan saajan kuin antajan kannalta. Tutkimuksessa lahjan antajina toimivat mikro- ja pk-yritykset, ja lahjan saajina mikro- ja pk-yritysten henkilökunta ja sidosryhmät.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin yrityksen markkinointiviestinnän eri osa-alueita, jotka liittyvät liikelahjoihin, kuten markkinointiviestinnän suunnittelua ja tavoitteita sekä henkilökohtaista myyntityötä, suhdemarkkinointia ja menekinedistämistä. Lisäksi lähemmin tarkasteltiin liikelahjojen eri tyyppejä sekä selvitettiin, mitkä olisivat sopimattomia liikelahjoja niin liikelahjan antajan kuin saajan näkökulmasta. Lähemmän tarkastelun kohteena olivat myös liikelahjan lakisääteiset rajoitteet. Lisäksi käsiteltiin myös liikelahjan arvoa, liikelahjan ulkoista olemusta ja pakkausta sekä lahjan ja lahjuksen eroa.
Tämä opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla liikelahja-alan ammattilaisia, henkilöitä, joilla on vuosien työkokemus liikelahjojen myynnistä tai niiden valmistamisesta. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, joissa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Teorian ja teemahaastatteluiden perusteella tutkimuksen tuloksina saatiin viittauksia siitä, että hyvä ja haluttu liikelahja sisältäisi monia monimuotoisia asioita. Parhaimmillaan se olisi yksilöllinen kokonaisuus, käyttöön tarkoitettu laadukas, arvostettu, ekologinen ja pitkäikäinen kotimainen tuote. Kiristyneen taloudellisen tilanteen ja verouudistuksen havaittaisiin tutkimuksen mukaan hieman vaikuttavan liikelahjojen antamiseen mikro- ja pk-yrityksissä, ei kuitenkaan niinkään liikelahjojen määrissä vaan siinä, että liikelahjojen sopivuutta mietittäisiin yrityksissä tarkemmin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä ja haluttu liikelahja, niin lahjan saajan kuin antajan kannalta. Tutkimuksessa lahjan antajina toimivat mikro- ja pk-yritykset, ja lahjan saajina mikro- ja pk-yritysten henkilökunta ja sidosryhmät.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin yrityksen markkinointiviestinnän eri osa-alueita, jotka liittyvät liikelahjoihin, kuten markkinointiviestinnän suunnittelua ja tavoitteita sekä henkilökohtaista myyntityötä, suhdemarkkinointia ja menekinedistämistä. Lisäksi lähemmin tarkasteltiin liikelahjojen eri tyyppejä sekä selvitettiin, mitkä olisivat sopimattomia liikelahjoja niin liikelahjan antajan kuin saajan näkökulmasta. Lähemmän tarkastelun kohteena olivat myös liikelahjan lakisääteiset rajoitteet. Lisäksi käsiteltiin myös liikelahjan arvoa, liikelahjan ulkoista olemusta ja pakkausta sekä lahjan ja lahjuksen eroa.
Tämä opinnäytetyö laadittiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla liikelahja-alan ammattilaisia, henkilöitä, joilla on vuosien työkokemus liikelahjojen myynnistä tai niiden valmistamisesta. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, joissa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Teorian ja teemahaastatteluiden perusteella tutkimuksen tuloksina saatiin viittauksia siitä, että hyvä ja haluttu liikelahja sisältäisi monia monimuotoisia asioita. Parhaimmillaan se olisi yksilöllinen kokonaisuus, käyttöön tarkoitettu laadukas, arvostettu, ekologinen ja pitkäikäinen kotimainen tuote. Kiristyneen taloudellisen tilanteen ja verouudistuksen havaittaisiin tutkimuksen mukaan hieman vaikuttavan liikelahjojen antamiseen mikro- ja pk-yrityksissä, ei kuitenkaan niinkään liikelahjojen määrissä vaan siinä, että liikelahjojen sopivuutta mietittäisiin yrityksissä tarkemmin.