Ammatillisen opetushenkilöstön osaamisen kehittämisen suuntaviivoja : Kouvolan seudun ammattiopisto
Karppela, Pia-Johanna (2014)
Karppela, Pia-Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117750
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää suunnitelman Henkilöstön osaamisen kehittämisstrategian laatimiseksi Kouvolan seudun ammattiopistolle (KSAO). Oppilaitos osallistuu OLU, Osaaja luo uutta -hankkeeseen. Tämän hankkeen myötä on havaittu, että KSAOn strategiakartasta puuttuu henkilöstön kehittämisen tarkka suunnittelu ja ohjaus.
Henkilöstön osaamisen kehittämisen strategiaa suunniteltaessa on ensin päätettävä, mitä osaamisella tarkoitetaan ja millaisia osa-alueita siihen ammatillisen opetushenkilöstön kohdalla sisältyy. OLU-työryhmä muodosti yhteisen näkemyksen osaamisesta. Sen mukaan henkilöstön kehittämisessä otetaan huomioon pedagoginen ja omalla ammattialalla kehittyminen, työnjohtotaitojen ja kehittämisosaamisen sekä kokemuspohjan kasvattaminen ja persoonan eli työelämässä tarvittavien monipuolisen kyvykkyyden kehittäminen.
Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä ohjaavat useat tahot: lainsäädäntö, Opetushallitus, työmarkkinajärjestöt, Kouvolan kaupungin strategia ja henkilöstöhallinto sekä KSAOn oma strategia. Strategian laadinnassa voidaan hankkia vertailutietoa muiden laatimista henkilöstön kehittämisstrategioista.
Opetushenkilöstön kehittämisen tulee olla systemaattista ja kattaa koko työsuhteen kaari. Kehittäminen alkaa jo rekrytoinnista jatkuen perehdytykseen ja vuosittaiseen kehityskeskusteluun. Tässä keskustelussa laaditaan vuosittain tarkistettava henkilökohtainen kehittymissuunnitelma, jossa tarkastellaan laajasti osaamisen kehittämisen eri osa-alueita.
Tässä opinnäytetyössä on laadittu lomake henkilöstön kehittämisen suunnitelmaa varten sekä annettu neuvoja henkilöstön osaamisen kehittämisstrategian sisällöksi
Henkilöstön osaamisen kehittämisen strategiaa suunniteltaessa on ensin päätettävä, mitä osaamisella tarkoitetaan ja millaisia osa-alueita siihen ammatillisen opetushenkilöstön kohdalla sisältyy. OLU-työryhmä muodosti yhteisen näkemyksen osaamisesta. Sen mukaan henkilöstön kehittämisessä otetaan huomioon pedagoginen ja omalla ammattialalla kehittyminen, työnjohtotaitojen ja kehittämisosaamisen sekä kokemuspohjan kasvattaminen ja persoonan eli työelämässä tarvittavien monipuolisen kyvykkyyden kehittäminen.
Opetushenkilöstön osaamisen kehittämistä ohjaavat useat tahot: lainsäädäntö, Opetushallitus, työmarkkinajärjestöt, Kouvolan kaupungin strategia ja henkilöstöhallinto sekä KSAOn oma strategia. Strategian laadinnassa voidaan hankkia vertailutietoa muiden laatimista henkilöstön kehittämisstrategioista.
Opetushenkilöstön kehittämisen tulee olla systemaattista ja kattaa koko työsuhteen kaari. Kehittäminen alkaa jo rekrytoinnista jatkuen perehdytykseen ja vuosittaiseen kehityskeskusteluun. Tässä keskustelussa laaditaan vuosittain tarkistettava henkilökohtainen kehittymissuunnitelma, jossa tarkastellaan laajasti osaamisen kehittämisen eri osa-alueita.
Tässä opinnäytetyössä on laadittu lomake henkilöstön kehittämisen suunnitelmaa varten sekä annettu neuvoja henkilöstön osaamisen kehittämisstrategian sisällöksi