Ujostuttaa, jännittää, pelottaa! : Nuorten aikuisten sosiaalisen ahdistuksen kokemuksia ja keinoja selviytyä siitä
Kentala, Inka; Korhonen, Hanna (2014)
Kentala, Inka
Korhonen, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117734
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia nuorten aikuisten sosiaalisen ahdistuksen kokemuksia ja sitä, missä ja miten se ilmenee. Tavoitteenamme oli kerätä selviytymiskeinoja, joita he ovat hyödyntäneet päästäkseen siitä yli. Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä opiskelijatukijärjestö Nyyti ry:n kanssa, jonka tehtävänä on edistää ja tukea opiskelijoiden henkistä hyvinvointia ja elämänhallintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee nuoruutta elämänvaiheena sekä määrittelee sosiaalisuuden ja sosiaalisten suhteiden käsitteet ja niiden merkityksen. Lisäksi määrittelemme ahdistuksen, jännittämisen, ujouden ja arkuuden käsitteet sekä sen, mitä tässä työssä tarkoitetaan sosiaalisella ahdistuksella. Teoriaosuuden lopussa tarkastellaan selviytymiskeinoja eri tulokulmista.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena, narratiivisuutta hyväksikäyttäen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Nyytin nettisivujen kautta tavoitetut nuoret aikuiset ja heidän omakohtaiset kokemuksensa. Aineisto kerättiin kirjoituspyynnön kautta vuoden 2014 kesän aikana ja annettuun määräaikaan mennessä vastauksia kertyi yhteensä kahdeksan (8) kappaletta.
Tutkimustuloksistamme selvisi, että sosiaalisen ahdistuksen kokemus on hyvin yksilöllinen. Ahdistusta koettiin monissa eri tilanteissa, kuten koulumaailmassa ja esiintymistilanteissa. Monimuotoisuudessaan sosiaalinen ahdistus voi mukanaan tuoda merkittäviäkin haasteita kokijansa elämään. Tavat selviytyä ahdistuksen kokemuksesta jakautuivat torjuviin suojamekanismeihin, eli tilanteiden välttelyyn ja taka-alalle jättäytymiseen sekä edesauttaviin selviytymismekanismeihin, joiksi nimettiin muun muassa läheisten tuki ja tilanteisiin valmistautuminen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee nuoruutta elämänvaiheena sekä määrittelee sosiaalisuuden ja sosiaalisten suhteiden käsitteet ja niiden merkityksen. Lisäksi määrittelemme ahdistuksen, jännittämisen, ujouden ja arkuuden käsitteet sekä sen, mitä tässä työssä tarkoitetaan sosiaalisella ahdistuksella. Teoriaosuuden lopussa tarkastellaan selviytymiskeinoja eri tulokulmista.
Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena, narratiivisuutta hyväksikäyttäen. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Nyytin nettisivujen kautta tavoitetut nuoret aikuiset ja heidän omakohtaiset kokemuksensa. Aineisto kerättiin kirjoituspyynnön kautta vuoden 2014 kesän aikana ja annettuun määräaikaan mennessä vastauksia kertyi yhteensä kahdeksan (8) kappaletta.
Tutkimustuloksistamme selvisi, että sosiaalisen ahdistuksen kokemus on hyvin yksilöllinen. Ahdistusta koettiin monissa eri tilanteissa, kuten koulumaailmassa ja esiintymistilanteissa. Monimuotoisuudessaan sosiaalinen ahdistus voi mukanaan tuoda merkittäviäkin haasteita kokijansa elämään. Tavat selviytyä ahdistuksen kokemuksesta jakautuivat torjuviin suojamekanismeihin, eli tilanteiden välttelyyn ja taka-alalle jättäytymiseen sekä edesauttaviin selviytymismekanismeihin, joiksi nimettiin muun muassa läheisten tuki ja tilanteisiin valmistautuminen.