RAI-järjestelmän hyödyntäminen lähiesimiehen työkaluna kotihoidossa
Sernola, Riitta (2014)
Sernola, Riitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117729
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen aiheena oli RAI-järjestelmän hyödyntäminen lähiesimiehen työkaluna kotihoidossa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nokian, Ylöjärven ja Pirkkalan kotihoidon esimiesten tapaa hyödyntää RAI-järjestelmää esimiestyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Nokian kotihoidon esimiehille konkreettinen ohjeistus RAI-järjestelmän tulosten, palauteraporttien ja vertailukehittämisen hyödyntämiseen omassa yksikössä. Tavoitteena oli myös parantaa RAI-arviointien luotettavuutta Nokialla ja RAI-järjestelmän tuottamien tulosten hyödyntämistä kotihoidon lähijohtamisessa.
Tämä opinnäytetyö keskittyi kotihoitoon tarkoitetun RAI (RAI-HC) -järjestelmän raportteihin ja tuloksiin sekä niiden hyödyntämiseen lähiesimiestyössä, laadun parantamisessa ja vertailukehittämisessä. Tässä työssä ei tarkasteltu ylemmän johdon RAI-järjestelmän hyödyntämistä eikä RAI-tulosten hyödyntämistä yksittäisen asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman teossa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla Nokian, Ylöjärven ja Pirkkalan kotihoidon esimiehiltä maaliskuussa 2014. Haastattelut nauhoitettiin. Puhtaaksi kirjoitettua haastattelumateriaalia kertyi 24 sivua. Aineisto analysoitiin sisällön analyysilla.
Haastatteluihin osallistuneilla esimiehillä oli hyvin erilainen kokemuspohja RAI-järjestelmän käyttämisestä. Osa oli käyttänyt järjestelmää vuodesta 2008 ja osa vasta opetteli sen käyttöä. Haastatteluista muodostui benchmarking keskusteluja kyseisen organisaation sisällä.
Tuloksena saatiin viisi yläluokkaa, johon esimiehet keskittyvät RAI-järjestelmän käyttämisessä. RAI-osaamisen varmistaminen jäi yleensä perehdytyksen ja kollegalta oppimisen varaan käyttöönottokoulutusten jälkeen. RAI:n hyödyntäminen asiakastyöhön painottui kotihoitoon pääsyn ja laitoshoitoon siirtymisen kriteereihin. Asiakkaiden hoitosuunnitelmien tekemiseen RAI-tulosten pohjalta oli panostettu kaikissa kunnissa. Yksikön ja tiimin kehittäminen palauteraporttien tai muiden mittarien perusteella oli satunnaista tai yksittäisten esimiesten toimintaa. Henkilöstön motivointia RAI:n hyödyntämiseen piti esimiehen tehdä jatkuvasti. Esimiehet kaipasivat selkeää ohjetta mitä raporttia hyödynnetään eri asioihin.
Tämä opinnäytetyö keskittyi kotihoitoon tarkoitetun RAI (RAI-HC) -järjestelmän raportteihin ja tuloksiin sekä niiden hyödyntämiseen lähiesimiestyössä, laadun parantamisessa ja vertailukehittämisessä. Tässä työssä ei tarkasteltu ylemmän johdon RAI-järjestelmän hyödyntämistä eikä RAI-tulosten hyödyntämistä yksittäisen asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman teossa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla Nokian, Ylöjärven ja Pirkkalan kotihoidon esimiehiltä maaliskuussa 2014. Haastattelut nauhoitettiin. Puhtaaksi kirjoitettua haastattelumateriaalia kertyi 24 sivua. Aineisto analysoitiin sisällön analyysilla.
Haastatteluihin osallistuneilla esimiehillä oli hyvin erilainen kokemuspohja RAI-järjestelmän käyttämisestä. Osa oli käyttänyt järjestelmää vuodesta 2008 ja osa vasta opetteli sen käyttöä. Haastatteluista muodostui benchmarking keskusteluja kyseisen organisaation sisällä.
Tuloksena saatiin viisi yläluokkaa, johon esimiehet keskittyvät RAI-järjestelmän käyttämisessä. RAI-osaamisen varmistaminen jäi yleensä perehdytyksen ja kollegalta oppimisen varaan käyttöönottokoulutusten jälkeen. RAI:n hyödyntäminen asiakastyöhön painottui kotihoitoon pääsyn ja laitoshoitoon siirtymisen kriteereihin. Asiakkaiden hoitosuunnitelmien tekemiseen RAI-tulosten pohjalta oli panostettu kaikissa kunnissa. Yksikön ja tiimin kehittäminen palauteraporttien tai muiden mittarien perusteella oli satunnaista tai yksittäisten esimiesten toimintaa. Henkilöstön motivointia RAI:n hyödyntämiseen piti esimiehen tehdä jatkuvasti. Esimiehet kaipasivat selkeää ohjetta mitä raporttia hyödynnetään eri asioihin.