Dialogisuus teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä
Cronstedt, Anna-Kaisa (2014)
Cronstedt, Anna-Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117714
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee dialogisuutta teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä. Opinnäytteen ensimmäisessä osassa dialogisuus-käsitettä ja dialogista vuorovaikutusta tarkastellaan dialogisen filosofian, Martin Buberin Minä–Sinä-suhteen ja Emmanuel Levinasin Toinen ja Kasvot -käsitteiden sekä sosiaalityössä käytettyjen vuorovaikutusorientaatioiden (asiantuntijakeskeinen, asiakaskeskeinen ja dialoginen orientaatio) kautta.
Toisessa osassa tarkastellaan dialogisen orientoitumisen vaikutusta työpajatyöskentelyyn turvapaikanhakijoiden kanssa. Tutkimustapauksena on draamahankeen työpajakokonaisuus, joka toteutettiin talvella 2014 Metsälän vastaanottokeskuksessa ja säilöönottoyksikössä sekä Helsingin vastaanottokeskuksen Punavuoren toimipisteessä. Tutkimusaineistona on työpäiväkirja, jota tarkastellaan narratiivisen tutkimuksen ja analyysin avulla.
Soveltamalla sosiaalityön vuorovaikutusorientaatiota pystyttiin erottamaan, millaisista orientaatioista käsin draamahankkeen työprosessia toteutettiin. Draamahankkeen suunnitteluvaihetta hallitsi asiantuntijakeskeinen orientaatio. Työpajatyöskentelyssä turvapaikanhakijoiden kanssa dialoginen orientaatio toimi hallitsevassa asemassa, mutta sen rinnalla käytettiin asiakaskeskeistä ja asiantuntijakeskeistä orientaatiota.
Dialogisuuteen orientoituminen näkyi draamahankkeessa teatteri-ilmaisun ohjaajan suhtautumisessa ohjaamaansa ryhmään sekä työympäristöön ja -olosuhteisiin. Dialogisuus asenteena auttoi teatteri-ilmaisun ohjaajaa sietämään ennakoimattomuutta, kaaosta ja epävarmuutta. Dialogiseen filosofiaan perehtyminen vähensi määrittelyn, ennakkotietojen ja kuvitelmien tarvetta ryhmän ohjaajan ja osallistujien kohtaamisissa. Työpajatyöskentelyn aikana ryhmän turvapaikanhakijoilla oli mahdollisuus säilyttää anonymiteettinsä. Dialogisuuteen orientoituminen kehitti teatteri-ilmaisun ohjaajan läsnäolotaitoja, kuuntelua ja reaktiokykyä.
Tämän opinnäytetyön valossa dialogisuus toimii teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä parhaiten asenteena ja pohjana työskentelylle. Dialogisuuteen orientoituminen tuo teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön punaisen langan, mutta se avaa myös väylän suhtautua ihmisiin tasavertaisina kanssakulkijoina. Dialogisen orientoitumisen kautta vastuu toisista ihmisistä tulee teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä näkyväksi.
Toisessa osassa tarkastellaan dialogisen orientoitumisen vaikutusta työpajatyöskentelyyn turvapaikanhakijoiden kanssa. Tutkimustapauksena on draamahankeen työpajakokonaisuus, joka toteutettiin talvella 2014 Metsälän vastaanottokeskuksessa ja säilöönottoyksikössä sekä Helsingin vastaanottokeskuksen Punavuoren toimipisteessä. Tutkimusaineistona on työpäiväkirja, jota tarkastellaan narratiivisen tutkimuksen ja analyysin avulla.
Soveltamalla sosiaalityön vuorovaikutusorientaatiota pystyttiin erottamaan, millaisista orientaatioista käsin draamahankkeen työprosessia toteutettiin. Draamahankkeen suunnitteluvaihetta hallitsi asiantuntijakeskeinen orientaatio. Työpajatyöskentelyssä turvapaikanhakijoiden kanssa dialoginen orientaatio toimi hallitsevassa asemassa, mutta sen rinnalla käytettiin asiakaskeskeistä ja asiantuntijakeskeistä orientaatiota.
Dialogisuuteen orientoituminen näkyi draamahankkeessa teatteri-ilmaisun ohjaajan suhtautumisessa ohjaamaansa ryhmään sekä työympäristöön ja -olosuhteisiin. Dialogisuus asenteena auttoi teatteri-ilmaisun ohjaajaa sietämään ennakoimattomuutta, kaaosta ja epävarmuutta. Dialogiseen filosofiaan perehtyminen vähensi määrittelyn, ennakkotietojen ja kuvitelmien tarvetta ryhmän ohjaajan ja osallistujien kohtaamisissa. Työpajatyöskentelyn aikana ryhmän turvapaikanhakijoilla oli mahdollisuus säilyttää anonymiteettinsä. Dialogisuuteen orientoituminen kehitti teatteri-ilmaisun ohjaajan läsnäolotaitoja, kuuntelua ja reaktiokykyä.
Tämän opinnäytetyön valossa dialogisuus toimii teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä parhaiten asenteena ja pohjana työskentelylle. Dialogisuuteen orientoituminen tuo teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön punaisen langan, mutta se avaa myös väylän suhtautua ihmisiin tasavertaisina kanssakulkijoina. Dialogisen orientoitumisen kautta vastuu toisista ihmisistä tulee teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä näkyväksi.