Varhaiskasvatuksen resurssierityisopettaja päiväkodin arjessa Seinäjoella
Samppala, Elina; Ala-Hakkola, Anu (2014)
Samppala, Elina
Ala-Hakkola, Anu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117712
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin Seinäjoen varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia resurssierityisopettajan (relto) työstä päiväkodin arjessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä varhaiskasvattajien kokemuksiin reltojen tarpeellisuudesta, selvitetään millaista yhteistyön tekeminen heidän kanssaan on ja miten se on vaikuttanut kasvattajien työhön. Reltot ovat työskennelleet vuodesta 2010 Seinäjoen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksella kerättiin palautetta heidän työstään.
Teoriaosuudessa esitellään varhaiskasvatusta ja erityisvarhaiskasvatusta sekä avataan erityislastentarhanopettajien työnkuvaa. Lisäksi käsitellään tutkimuksesta eniten esiin nousseita vaikeuksia, kuten kielenkehityksen vaikeuksia ja sosiaalis-emotionaalisia häiriöitä sekä mitä työmenetelmiä niiden kanssa voi käyttää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella päiväkodin varhaiskasvattajilta, joilla oli kokemusta yhteistyöstä relton kanssa.
Keskeisimpien tutkimustulosten perusteella reltot koettiin tärkeänä osana työyhteisön moniammatillisuutta. Reltojen tuella lasten erityisen tuen tarpeisiin pystyttiin reagoimaan nopeammin. Yhteistyössä relton kanssa henkilökunta koki kehittyneensä ammatillisesti työssään ja saaneensa työhönsä erilaisia työmenetelmiä. Reltojen virkoja toivottiin lisättävän Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatukseen.
Teoriaosuudessa esitellään varhaiskasvatusta ja erityisvarhaiskasvatusta sekä avataan erityislastentarhanopettajien työnkuvaa. Lisäksi käsitellään tutkimuksesta eniten esiin nousseita vaikeuksia, kuten kielenkehityksen vaikeuksia ja sosiaalis-emotionaalisia häiriöitä sekä mitä työmenetelmiä niiden kanssa voi käyttää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella päiväkodin varhaiskasvattajilta, joilla oli kokemusta yhteistyöstä relton kanssa.
Keskeisimpien tutkimustulosten perusteella reltot koettiin tärkeänä osana työyhteisön moniammatillisuutta. Reltojen tuella lasten erityisen tuen tarpeisiin pystyttiin reagoimaan nopeammin. Yhteistyössä relton kanssa henkilökunta koki kehittyneensä ammatillisesti työssään ja saaneensa työhönsä erilaisia työmenetelmiä. Reltojen virkoja toivottiin lisättävän Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatukseen.