Ammatillisen itsetuntemuksen kehittämiseen suunnattujen sovellusten kartoitus : case: SmartUp Oy
Korpitypäs, Juho; Särkiö, Juho (2014)
Korpitypäs, Juho
Särkiö, Juho
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, minkälainen markkinatilanne työurasuunnitteluun, ammatillisen itsetuntemuksen sekä omien vahvuuksien kehittämiseen suunnitelluilla sovelluksilla on maailmalla. Kartoitus suoritetaan toimeksiantona SmartUp Oy -nimiselle yritykselle, joka tuo markkinoille oman aihepiiriin liittyvän sovelluksensa. Työ suoritetaan vertailemalla aihepiiriin liittyviä sovelluksia keskenään, sekä haastattelemalla oletettua loppukäyttäjäryhmää. Opinnäytetyöstä hyötyvät toimeksiantajayritys sekä tahot, jotka ovat kiinnostuneita aihepiiriin liittyvistä sovelluksista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia, ja perustuvat suunnittelutieteeseen. Työ on induktiivinen ja tulokset analysoidaan induktiivisen päättelyn avulla. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan ammatillisen itsetuntemuksen hyödyllisyyttä yksilön uravalinnassa, sekä omien vahvuuksien ja kykyjen tiedostamisen positiivisia vaikutuksia yksilön oppimiskykyyn ja tulevaisuuteen liittyvien valintojen tekemisessä.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajan kehittämälle sovellukselle ei ole markkinoilla tällä hetkellä vastinetta, joka vastaisi SmartUp Oy:n kehitystyön alla olevan sovelluksen tarkoitusta merkittävissä määrin. Haastatteluista tehdyt johtopäätökset tukevat vahvasti tätä tutkimustulosta. Haastatteluiden perusteella tärkeimmät ominaisuudet ja yleispiirteet aihepiirin sisällä toimivassa sovelluksessa ovat helppokäyttöisyys (järjestelmän loogisuus, navigointi yms.) sekä vaivattomuus (sovelluksen vaatiman manuaalisen työmäärän vähyys).
Opinnäytetyössä havaittiin, että aihepiiriin liittyvät sovellukset ovat ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan hyvin erilaisia keskenään. Työn aikana havaittiin myös, että huolimatta mobiili-internet sivujen kustannustehokkuudesta ja runsaasta määrästä, sovellusalustat ovat suuntautumassa mobiilialustoihin päin ja käyttäjät käyttävät yhä enemmän “appseja". Opinnäytetyön aikana tehtiin myös mielenkiintoinen havainto Saavutukset (“achievements”)- piirteen leviämisestä videopeleistä sosiaalisen median sovelluksiin, sekä myös ainakin yhteen sovellusvertailussa olleeseen sovellukseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia, ja perustuvat suunnittelutieteeseen. Työ on induktiivinen ja tulokset analysoidaan induktiivisen päättelyn avulla. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan ammatillisen itsetuntemuksen hyödyllisyyttä yksilön uravalinnassa, sekä omien vahvuuksien ja kykyjen tiedostamisen positiivisia vaikutuksia yksilön oppimiskykyyn ja tulevaisuuteen liittyvien valintojen tekemisessä.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajan kehittämälle sovellukselle ei ole markkinoilla tällä hetkellä vastinetta, joka vastaisi SmartUp Oy:n kehitystyön alla olevan sovelluksen tarkoitusta merkittävissä määrin. Haastatteluista tehdyt johtopäätökset tukevat vahvasti tätä tutkimustulosta. Haastatteluiden perusteella tärkeimmät ominaisuudet ja yleispiirteet aihepiirin sisällä toimivassa sovelluksessa ovat helppokäyttöisyys (järjestelmän loogisuus, navigointi yms.) sekä vaivattomuus (sovelluksen vaatiman manuaalisen työmäärän vähyys).
Opinnäytetyössä havaittiin, että aihepiiriin liittyvät sovellukset ovat ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan hyvin erilaisia keskenään. Työn aikana havaittiin myös, että huolimatta mobiili-internet sivujen kustannustehokkuudesta ja runsaasta määrästä, sovellusalustat ovat suuntautumassa mobiilialustoihin päin ja käyttäjät käyttävät yhä enemmän “appseja". Opinnäytetyön aikana tehtiin myös mielenkiintoinen havainto Saavutukset (“achievements”)- piirteen leviämisestä videopeleistä sosiaalisen median sovelluksiin, sekä myös ainakin yhteen sovellusvertailussa olleeseen sovellukseen.