Kasvatuskumppanuus päivähoidosta kouluun
Tahvanainen, Annika (2014)
Tahvanainen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kodin ja koulun välistä yhteistyötä jatkamalla kasvatuskumppanuutta päivähoidosta kouluun. Opinnäytetyössä kartoitettiin, millaista yhteistyötä vanhemmat odottavat koulun kanssa, kun heidän lapsensa aloittaa ensimmäisen luokan. Vanhemmilta kysyttiin, miten he haluavat viestitettävän kodin ja koulun välillä, mitä he haluavat tietää lapsensa koulunkäynnistä, minkälaista tukea he haluavat sekä mitä he itse ovat valmiita tekemään yhteistyön eteen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksesta tuttua kasvatuskumppanuutta, koulun alkamista sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön empiirinen osuus kerättiin kyselylomakkeella viiden esiopetusryhmän vanhemmilta kevään 2014 aikana. Tuloksia analysoitaessa tarkasteltiin eroavatko vanhempien toiveet, jos kyseessä on vanhempi, jolla on jo lapsia koulussa tai vanhempi, jonka ensimmäinen lapsi aloittaa koulun. Kyselylomakkeen lisäksi esikoululaisia haastateltiin, koska heidänkin ääni haluttiin saada kuuluviin. Esikoululaisilta kysyttiin, mitä he ajattelevat koulusta ja sen aloittamisesta.
Kyselylomakkeen palautti 42 vanhempaa, joten vastausprosentti oli 44,68 prosenttia. Tuloksista kävi ilmi, että vanhemmilla on ollut hyviä kokemuksia kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa. Yhteistyö päivähoidossa on ollut tiivistä ja tiedottaminen monipuolista. Koulun alkaessa vanhemmat toivoivat avointa, rehellistä ja luottamuksellista suhdetta opettajan kanssa. Vanhemmilla oli paljon hyviä ja toteutettavia ajatuksia kodin ja koulun yhteistyön parantamiseksi ja kasvatuskumppanuuden tukemiseksi. Lasten haastatteluista kävi ilmi, että koulunaloitus tuntui jännittävän esikoululaisia. Heidän ensimmäiset ajatukset koulusta liittyivät tehtävien tekemiseen ja välitunteihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksesta tuttua kasvatuskumppanuutta, koulun alkamista sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön empiirinen osuus kerättiin kyselylomakkeella viiden esiopetusryhmän vanhemmilta kevään 2014 aikana. Tuloksia analysoitaessa tarkasteltiin eroavatko vanhempien toiveet, jos kyseessä on vanhempi, jolla on jo lapsia koulussa tai vanhempi, jonka ensimmäinen lapsi aloittaa koulun. Kyselylomakkeen lisäksi esikoululaisia haastateltiin, koska heidänkin ääni haluttiin saada kuuluviin. Esikoululaisilta kysyttiin, mitä he ajattelevat koulusta ja sen aloittamisesta.
Kyselylomakkeen palautti 42 vanhempaa, joten vastausprosentti oli 44,68 prosenttia. Tuloksista kävi ilmi, että vanhemmilla on ollut hyviä kokemuksia kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa. Yhteistyö päivähoidossa on ollut tiivistä ja tiedottaminen monipuolista. Koulun alkaessa vanhemmat toivoivat avointa, rehellistä ja luottamuksellista suhdetta opettajan kanssa. Vanhemmilla oli paljon hyviä ja toteutettavia ajatuksia kodin ja koulun yhteistyön parantamiseksi ja kasvatuskumppanuuden tukemiseksi. Lasten haastatteluista kävi ilmi, että koulunaloitus tuntui jännittävän esikoululaisia. Heidän ensimmäiset ajatukset koulusta liittyivät tehtävien tekemiseen ja välitunteihin.