Eristyspotilas natiiviröntgentutkimuksissa : Verkko-oppimateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille
Kokkonen, Merja; Kuparinen, Elina (2014)
Kokkonen, Merja
Kuparinen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117635
Tiivistelmä
Vuonna 2011 Suomessa tehtiin röntgentutkimuksia hieman yli 3,6 miljoonaa, joista natiiviröntgentutkimusten osuus oli reilut 3,2 miljoonaa (Helasvuo 2013, 10–11). Natiivitutkimuksella tarkoitetaan ilman varjoainetta tehtävää röntgentutkimusta (Säteilyturva-keskus 2013). ”Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen” (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994).
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä röntgenhoitajaopiskelijoiden tietoutta kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaiden natiiviröntgentutkimuksiin liittyvistä suojaustoimenpiteistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun oppimisympäristö Tabula-Moodleen röntgenhoitajaopiskelijoille kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaiden natiiviröntgentutkimuksista. Opinnäytetyön tehtävät olivat: Millainen verkko-oppimisympäristö tukee oppimista? Miten tartuntatautien leviämistä voidaan ehkäistä natiiviröntgentutkimuksissa? Miten henkilökunnan suojautuminen toteutetaan kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaan natiiviröntgentutkimuksissa?
Opinnäytetyön tuotteena tehtiin röntgenhoitajaopiskelijoille verkko-oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun oppimisympäristö Tabula-Moodleen. Verkko-oppimateriaali on tarkoitettu itseopiskelumateriaaliksi ja se on opiskelijan saatavissa ajasta riippumatta. Tuote koostuu monipuolisessa muodossa olevasta oppimateriaalista (kuvista, teksteistä, Internet-linkeistä) ja sen tarkoituksena on palvella monenlaisia oppijoita. Tuote sisältää tietoa tartuntataudeista, eristysluokista, henkilönsuojaimista ja hygieniasta. Oppimateriaalin avulla röntgenhoitajaopiskelijat saavat tietoa kuinka toimia eristystä vaativan potilaan natiiviröntgentutkimuksessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee verkko-oppimisympäristössä käytettävää oppimateriaalia sekä tartuntatautien ja infektioiden torjuntaa. Kehittämisehdotuksena opinnäytetyöntekijät ehdottavat vastaavanlaisen itseopiskelumateriaalin tuottamista toisesta aiheesta röntgenhoitajaopiskelijoille. Lisäksi opinnäytetyöntekijät ehdottavat kvantitatiivisen tutkimuksen tekemistä oppimateriaalin toimivuudesta, sisällöstä sekä hyödynnettävyydestä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmää. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä röntgenhoitajaopiskelijoiden tietoutta kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaiden natiiviröntgentutkimuksiin liittyvistä suojaustoimenpiteistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun oppimisympäristö Tabula-Moodleen röntgenhoitajaopiskelijoille kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaiden natiiviröntgentutkimuksista. Opinnäytetyön tehtävät olivat: Millainen verkko-oppimisympäristö tukee oppimista? Miten tartuntatautien leviämistä voidaan ehkäistä natiiviröntgentutkimuksissa? Miten henkilökunnan suojautuminen toteutetaan kosketus-, ilma- ja pisaraeristyspotilaan natiiviröntgentutkimuksissa?
Opinnäytetyön tuotteena tehtiin röntgenhoitajaopiskelijoille verkko-oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun oppimisympäristö Tabula-Moodleen. Verkko-oppimateriaali on tarkoitettu itseopiskelumateriaaliksi ja se on opiskelijan saatavissa ajasta riippumatta. Tuote koostuu monipuolisessa muodossa olevasta oppimateriaalista (kuvista, teksteistä, Internet-linkeistä) ja sen tarkoituksena on palvella monenlaisia oppijoita. Tuote sisältää tietoa tartuntataudeista, eristysluokista, henkilönsuojaimista ja hygieniasta. Oppimateriaalin avulla röntgenhoitajaopiskelijat saavat tietoa kuinka toimia eristystä vaativan potilaan natiiviröntgentutkimuksessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee verkko-oppimisympäristössä käytettävää oppimateriaalia sekä tartuntatautien ja infektioiden torjuntaa. Kehittämisehdotuksena opinnäytetyöntekijät ehdottavat vastaavanlaisen itseopiskelumateriaalin tuottamista toisesta aiheesta röntgenhoitajaopiskelijoille. Lisäksi opinnäytetyöntekijät ehdottavat kvantitatiivisen tutkimuksen tekemistä oppimateriaalin toimivuudesta, sisällöstä sekä hyödynnettävyydestä.