Hinnoittelumenetelmien määrittäminen eri tuoteryhmille: Case Kahvila X
Immonen, Minna (2014)
Immonen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää parhaiten soveltuvat hinnoittelumenetelmät toimeksiantajana toimivan yrityksen eri tuoteryhmille. Menetelmät helpottavat tuotteiden hinnoittelua ja parantavat yrityksen kannattavuutta. Opinnäytetyössä tutkittiin kuinka paljon työntekijöille olisi mahdollista maksaa palkkaa niin, että myyntihinnat eivät nouse kohtuuttoman korkeiksi. Hinnoittelumenetelminä käytettiin kustannusperusteista voittolisähinnoittelua ja markkinaperusteista hinnoittelua. Kustannusten kohdistamiseen käytettiin omakustannusarvoa.
Teoriaosuudessa kerrotaan hinnoittelusta ja kustannuksista yleisesti, sekä esitellään eri hinnoittelumenetelmät. Tutkimusosassa eri tuoteryhmille valitaan parhaiten soveltuvat hinnoittelumenetelmät, joiden pohjalta hinnoittelu toteutetaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiassa kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten materiaalin analysointia ja havainnointia.
Yrityksellä oli laskelmien perusteena olevan kustannusrakenteen ja myyntimäärien perusteella varaa maksaa vain hallinnolle palkkaa. Myyntihinnat suhteutettiin onnistuneesti lähialueiden markkinahintatasoon. Työn luotettavuuteen vaikuttivat pääasiassa mahdolliset virheet kustannusten kohdistamisessa, ja se että kysynnän hintajoustoa ei tiedetty.
Teoriaosuudessa kerrotaan hinnoittelusta ja kustannuksista yleisesti, sekä esitellään eri hinnoittelumenetelmät. Tutkimusosassa eri tuoteryhmille valitaan parhaiten soveltuvat hinnoittelumenetelmät, joiden pohjalta hinnoittelu toteutetaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin pääasiassa kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten materiaalin analysointia ja havainnointia.
Yrityksellä oli laskelmien perusteena olevan kustannusrakenteen ja myyntimäärien perusteella varaa maksaa vain hallinnolle palkkaa. Myyntihinnat suhteutettiin onnistuneesti lähialueiden markkinahintatasoon. Työn luotettavuuteen vaikuttivat pääasiassa mahdolliset virheet kustannusten kohdistamisessa, ja se että kysynnän hintajoustoa ei tiedetty.