Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa työntekijöiden kuvaamana
Multanen, Sari; Kauppinen, Minna (2014)
Multanen, Sari
Kauppinen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään Joensuun kaupungin ylläpitämän päiväkodin työntekijöiden kokemuksia lasten välisestä kiusaamisesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia kiusaamisen ehkäisemisen ja siihen puuttumisen keinoja kyseisessä päiväkodissa on.
Opinnäytetyömme tehtävänä oli tuottaa tietoa työntekijöiden käsityksistä päiväkotikiusaamisen muodoista ja nostaa esiin tutkimuspäiväkodin kiusaamisen ennaltaehkäisemisen ja kiusaamiseen puuttumisen keinoja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia soveltaen. Aineisto jäsenneltiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että tutkimuspäiväkodissa on havaittavissa kiusaamiselle tyypillisiä piirteitä fyysisen, psyykkisen ja sanallisen kiusaamisen muodoista. Keskeisiksi kiusaamisen ehkäisyn keinoiksi nousivat lasten sosiaalisten taitojen tukeminen, työntekijöiden arjen ratkaisut ja intensiivinen läsnäolo sekä kasvatuskumppanuus. Näiden lisäksi työntekijät kokivat varhaisen puuttumisen tärkeäksi asiaksi kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyömme tehtävänä oli tuottaa tietoa työntekijöiden käsityksistä päiväkotikiusaamisen muodoista ja nostaa esiin tutkimuspäiväkodin kiusaamisen ennaltaehkäisemisen ja kiusaamiseen puuttumisen keinoja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmällä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia soveltaen. Aineisto jäsenneltiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että tutkimuspäiväkodissa on havaittavissa kiusaamiselle tyypillisiä piirteitä fyysisen, psyykkisen ja sanallisen kiusaamisen muodoista. Keskeisiksi kiusaamisen ehkäisyn keinoiksi nousivat lasten sosiaalisten taitojen tukeminen, työntekijöiden arjen ratkaisut ja intensiivinen läsnäolo sekä kasvatuskumppanuus. Näiden lisäksi työntekijät kokivat varhaisen puuttumisen tärkeäksi asiaksi kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.