AUTOMATISOITU KÄYTTÄJÄHALLINTO, KÄYTTÄJÄN INTERAKTION KAUTTA
Mertanen, Jesse (2014)
Mertanen, Jesse
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117581
Tiivistelmä
Työn määrä Tietotekniikan palvelukeskuksessa eli tipakkeessa kasvaa huomattavasti nopeammin kuin työntekijöiden määrä. Tipakkeen palvelu-alueena ovat kolme kuntaa ja näiden kuntien loppukäyttäjät. Nykyinen ra-kenne ja toimintakulttuuri eivät millään kanna enää pitkään, mutta toisaalta nykytilanne ei toistaiseksi salli suuria organisaatiomuutoksia.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin automatisointiin Microsoftin System Center Orchestratorin avulla, lyhyemmin Orchestrator, sekä sivuttiin Or-chestratorin linkityksiä muihin järjestelmiin. Pääpaino oli Orchestratorin runbookissa, jota kutsutaan web-porttaalin kautta sähköisellä käyttäjätun-nuslomakkeella. Runbook antaa komentoja Active directorylle ja tätä kautta esimiesten on mahdollista jatkossa luoda ja poistaa käyttäjätunnuk-sia ilman, että välissä tarvitaan tietotekniikan palvelukeskuksen henkilö-kuntaa. Tavoitteena oli helpottaa Service deskin työkuormaa ja toisaalta nopeuttaa tunnuskäsittelyä loppukäyttäjän näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa kuvataan palvelin- ja järjestelmäarkkitehtuuria sekä lyhyesti oheisjärjestelmät.
Testausosuudessa kuvataan, miten testausta tehtiin ja minkälaisia haasteita kohdattiin sekä sitä miten ne ratkaistiin.
Työn tuloksena saatiin vahvaa näyttöä automatiikan hyödyistä rutiinin-omaisissa töissä. Lopputuloksena oli, että työn kuormitus tasoittui ja jat-kossa vastaavanlaisia automatiikoita tullaan hyödyntämään huomattavasti enemmän.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin automatisointiin Microsoftin System Center Orchestratorin avulla, lyhyemmin Orchestrator, sekä sivuttiin Or-chestratorin linkityksiä muihin järjestelmiin. Pääpaino oli Orchestratorin runbookissa, jota kutsutaan web-porttaalin kautta sähköisellä käyttäjätun-nuslomakkeella. Runbook antaa komentoja Active directorylle ja tätä kautta esimiesten on mahdollista jatkossa luoda ja poistaa käyttäjätunnuk-sia ilman, että välissä tarvitaan tietotekniikan palvelukeskuksen henkilö-kuntaa. Tavoitteena oli helpottaa Service deskin työkuormaa ja toisaalta nopeuttaa tunnuskäsittelyä loppukäyttäjän näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa kuvataan palvelin- ja järjestelmäarkkitehtuuria sekä lyhyesti oheisjärjestelmät.
Testausosuudessa kuvataan, miten testausta tehtiin ja minkälaisia haasteita kohdattiin sekä sitä miten ne ratkaistiin.
Työn tuloksena saatiin vahvaa näyttöä automatiikan hyödyistä rutiinin-omaisissa töissä. Lopputuloksena oli, että työn kuormitus tasoittui ja jat-kossa vastaavanlaisia automatiikoita tullaan hyödyntämään huomattavasti enemmän.