MATKALLA : 3-5-vuotiaiden monikulttuurinen projekti Koivuhaan päiväkodissa
Aspvik, Janika; Vasankari, Laura (2014)
Aspvik, Janika
Vasankari, Laura
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017540
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projektiopinnäytetyö. Työelämälähtöisen projektin tilaajana toimivat Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuksen palvelut. Projektiopinnäytetyö toteutui Koivuhaan päiväkodissa.
Projektiopinnäytetyön keskeisenä lähtökohtana oli tutustuttaa lapsia monikulttuurisuuteen tutkien erilaisia maita sekä millaisia piirteitä kyseissä maissa on. Keskityimme myös vahvistamaan lasten esiintymisvalmiuksia, sosiaalisia taitoja sekä tutustutimme heitä draamatyöskentelyyn. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa ohjelmanumero päiväkodin kevätjuhlaan sekä päivittää päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma monikulttuurisuudesta kertovalla välilehdellä.
Projektiopinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutui kevään 2014 aikana. Interventioita toteutimme yhteensä kahdeksan, joista viimeinen oli ohjelmanumeron esittäminen kevätjuhlassa. Projektiopinnäytetyön työmenetelmissä otettiin huomioon lapsille ominainen tapa toimia ja oppia, joten työmenetelminä käytettiin taidekasvatuksen eri muotoja kuten musiikkimaalausta, laulamista, piirtämistä ja liikkumista.
Projektiopinnäytetyön arvioinnin perusteella projektin voi sanoa olleen hyödyllinen kokemus niin lapsille, henkilökunnalle kuin meille itsellekin. Palautteesta voi tulkita toiminnan olleen lapsille mielekästä, opettavaista sekä sosiaalisia taitoja tukevaa.
Projektiopinnäytetyön keskeisenä lähtökohtana oli tutustuttaa lapsia monikulttuurisuuteen tutkien erilaisia maita sekä millaisia piirteitä kyseissä maissa on. Keskityimme myös vahvistamaan lasten esiintymisvalmiuksia, sosiaalisia taitoja sekä tutustutimme heitä draamatyöskentelyyn. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa ohjelmanumero päiväkodin kevätjuhlaan sekä päivittää päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma monikulttuurisuudesta kertovalla välilehdellä.
Projektiopinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutui kevään 2014 aikana. Interventioita toteutimme yhteensä kahdeksan, joista viimeinen oli ohjelmanumeron esittäminen kevätjuhlassa. Projektiopinnäytetyön työmenetelmissä otettiin huomioon lapsille ominainen tapa toimia ja oppia, joten työmenetelminä käytettiin taidekasvatuksen eri muotoja kuten musiikkimaalausta, laulamista, piirtämistä ja liikkumista.
Projektiopinnäytetyön arvioinnin perusteella projektin voi sanoa olleen hyödyllinen kokemus niin lapsille, henkilökunnalle kuin meille itsellekin. Palautteesta voi tulkita toiminnan olleen lapsille mielekästä, opettavaista sekä sosiaalisia taitoja tukevaa.