Verkkosivujen näkyvyyden lisääminen Google Analytics -työkalun avulla : case: Outdoors Finland -retkeilyportaali
Holsti, Suvi (2014)
Holsti, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Outdoors Finland-retkeilyportaalin näkyvyyden, löydettävyyden ja sisällön hyödynnettävyyden lisäämistä Google Analytics-työkalun avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia retkeilyportaalin sisällön kiinnostavuutta, näkyvyyttä ja käytettävyyttä käyttäjätietoraporttien perusteella.
Teoriaosassa käsitellään internetiä ja verkkosivuja yrityksen markkinointikanavana, verkkosivujen sisältöä, näkyvyyden muotoja internetissä, sekä verkkosivujen käytettävyyttä.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan Google Analytics-käyttäjätietoraportteja. Käyttäjätietoraportein tutkitaan muun muassa Outdoors Finland -retkeilyportaalin käyttäjämääriä, saapumiskanavia, käytettyjä avainsanoja, sosiaalisen verkoston kautta tapahtuvaa toimintaa verkkosivuille, kiinnostavia verkkosivuja, käytössä olleita mobiililaitteita, sekä verkkosivujen nopeutta. Tutkimuksen kohteena ovat Outdoors Finland-retkeilyportaalin verkkosivuilla olleet käyttäjät.
Opinnäytetyöhön käytetään sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työhön on valittu kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska empiirisen osuuden havaintomateriaali sisältää kuvien ja taulukoiden muodossa olevaa numeerista tietoa. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä on otettu täsmentämään havaintomateriaalin analysointia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Outdoors Finland -retkeilyportaalin tarjoama sisältö on kiinnostavaa, materiaali on hyödynnettävissä olevaa ja ihmiset ovat olleet kiinnostuneita retkeilyportaalista. Retkeilyportaalin näkyvyys on lisääntynyt vuoden 2014 aikana, mikä heijastuu uusien käyttäjien suurena määränä verkkosivuilla. Outdoors Finland -retkeilyportaalin näkyvyyden lisääminen on tärkeää ja ajankohtaista, koska retkeilyportaalin on tarkoitus laajentua tulevaisuudessa koko Suomen alueelle. Retkeilyportaalin näkyvyyttä voidaan lisätä hakukoneiden ja sosiaalisten verkostojen kanavien tehokkaammalla hyödyntämisellä. Tutkimuksesta on hyötyä verkkosivujen näkyvyyden ja markkinoinnin lisäämisestä kiinnostuneille henkilöille.
Teoriaosassa käsitellään internetiä ja verkkosivuja yrityksen markkinointikanavana, verkkosivujen sisältöä, näkyvyyden muotoja internetissä, sekä verkkosivujen käytettävyyttä.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan Google Analytics-käyttäjätietoraportteja. Käyttäjätietoraportein tutkitaan muun muassa Outdoors Finland -retkeilyportaalin käyttäjämääriä, saapumiskanavia, käytettyjä avainsanoja, sosiaalisen verkoston kautta tapahtuvaa toimintaa verkkosivuille, kiinnostavia verkkosivuja, käytössä olleita mobiililaitteita, sekä verkkosivujen nopeutta. Tutkimuksen kohteena ovat Outdoors Finland-retkeilyportaalin verkkosivuilla olleet käyttäjät.
Opinnäytetyöhön käytetään sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työhön on valittu kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska empiirisen osuuden havaintomateriaali sisältää kuvien ja taulukoiden muodossa olevaa numeerista tietoa. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä on otettu täsmentämään havaintomateriaalin analysointia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Outdoors Finland -retkeilyportaalin tarjoama sisältö on kiinnostavaa, materiaali on hyödynnettävissä olevaa ja ihmiset ovat olleet kiinnostuneita retkeilyportaalista. Retkeilyportaalin näkyvyys on lisääntynyt vuoden 2014 aikana, mikä heijastuu uusien käyttäjien suurena määränä verkkosivuilla. Outdoors Finland -retkeilyportaalin näkyvyyden lisääminen on tärkeää ja ajankohtaista, koska retkeilyportaalin on tarkoitus laajentua tulevaisuudessa koko Suomen alueelle. Retkeilyportaalin näkyvyyttä voidaan lisätä hakukoneiden ja sosiaalisten verkostojen kanavien tehokkaammalla hyödyntämisellä. Tutkimuksesta on hyötyä verkkosivujen näkyvyyden ja markkinoinnin lisäämisestä kiinnostuneille henkilöille.