Asiakaslähtöisyys mielenterveyskuntoutujien tehostetussa palveluasumisessa
Tulokas, Kaisu; Sorvari, Marika (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tulokas, Kaisu
Sorvari, Marika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaslähtöisyyden toteutumista tehostetun palveluasumisen asumisyksikön arjessa. Sen tavoitteena oli tuoda esille asukkaiden kuvauksia ja kokemuksia asumisyksikön arjesta sekä heidän toiveitaan asumisyksikön toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tutkimusaihe oli hyödyllinen paitsi kyseisen asumisyksikön myös muiden toimeksiantajan ylläpitämien asumisyksiköitten kehittämistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun teemoja olivat asuminen ja arjen toiminnot, toiminta ja henkilökunta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimuksessa haastateltiin kuutta asumisyksikön asukasta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen mukaan asiakaslähtöisyys toteutui asumisyksikön arjessa ennen kaikkea yksilöllisyyden huomioimisena, vaikuttamismahdollisuuksina, osallisuutena sekä asukkaiden ja työntekijöiden välisenä yhteistyönä. Asumisyksikössä tuettiin ja kannustettiin asukkaita toimijuuteen. Toimintaa haluttiin kehittää yhteistyössä asukkaiden kanssa. Henkilökunnan tapa toteuttaa asumisyksikön arkea ja toimintaa kertoi pyrkimyksestä toimia asiakaslähtöisesti asumismuodon sallimissa rajoissa. Kehittämistoiveita tutkimuksessa saatiin melko vähän. Lähinnä asukkaat toivoivat asumisyksikön ryhmätoiminnan lisäämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun teemoja olivat asuminen ja arjen toiminnot, toiminta ja henkilökunta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimuksessa haastateltiin kuutta asumisyksikön asukasta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen mukaan asiakaslähtöisyys toteutui asumisyksikön arjessa ennen kaikkea yksilöllisyyden huomioimisena, vaikuttamismahdollisuuksina, osallisuutena sekä asukkaiden ja työntekijöiden välisenä yhteistyönä. Asumisyksikössä tuettiin ja kannustettiin asukkaita toimijuuteen. Toimintaa haluttiin kehittää yhteistyössä asukkaiden kanssa. Henkilökunnan tapa toteuttaa asumisyksikön arkea ja toimintaa kertoi pyrkimyksestä toimia asiakaslähtöisesti asumismuodon sallimissa rajoissa. Kehittämistoiveita tutkimuksessa saatiin melko vähän. Lähinnä asukkaat toivoivat asumisyksikön ryhmätoiminnan lisäämistä.