Imagon ja markkinointiviestinnän vaikutus CrossFitin harrastamisen aloittamiseen
Erkkilä, Antti (2014)
Erkkilä, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817450
Tiivistelmä
Liikunta-ala on kasvanut ja kehittynyt nopeasti viime vuosina, ja useita uusia lajeja ja harjoittelumetodeja on tullut markkinoille. Myös paljon mielipiteitä herättävä CrossFit on kasvattanut harrastajamääriään voimakkaasti. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan CrossFitiin urheilulajina, perehdytään imagon ja mielikuvien teoriaan sekä CrossFitin imagon rakentumiseen ja markkinointiviestintään.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää CrossFitin harrastajien mielikuvia lajista ja sen imagosta, miten ne ovat vaikuttaneet heidän päätökseensä aloittaa lajin harrastaminen, ja mitä he kokevat saavansa CrossFitiltä. Tutkimuksessa haastateltiin myös kuntoilijoita, jotka eivät harrasta CrossFitiä, ja selvitettiin heidän mielikuviaan lajista, sekä kiinnostusta aloittaa sen harrastaminen.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavat valittiin etupäässä pääkaupunkiseudulta CrossFit-salien ja -harrastajien suuremman määrän vuoksi.
Haastattelujen tulosten perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että CrossFit-harrastuksen aloittamiseen vaikuttavat erityisesti ihmisten omat tavoitteet, kiinnostukset, tarpeet ja odotukset positiivisten mielikuvien toimiessa päätöksen tukena. Imagon tiedostetuilla negatiivisilla puolilla ei todettu olevan intoa vähentävää vaikutusta. Lisäksi todettiin, että CrossFitin markkinointiviestinnässä kannattaa hyödyntää lajin harrastajille tärkeitä ja sitoutumista vahvistavia positiivisia asioita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää CrossFitin harrastajien mielikuvia lajista ja sen imagosta, miten ne ovat vaikuttaneet heidän päätökseensä aloittaa lajin harrastaminen, ja mitä he kokevat saavansa CrossFitiltä. Tutkimuksessa haastateltiin myös kuntoilijoita, jotka eivät harrasta CrossFitiä, ja selvitettiin heidän mielikuviaan lajista, sekä kiinnostusta aloittaa sen harrastaminen.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastateltavat valittiin etupäässä pääkaupunkiseudulta CrossFit-salien ja -harrastajien suuremman määrän vuoksi.
Haastattelujen tulosten perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että CrossFit-harrastuksen aloittamiseen vaikuttavat erityisesti ihmisten omat tavoitteet, kiinnostukset, tarpeet ja odotukset positiivisten mielikuvien toimiessa päätöksen tukena. Imagon tiedostetuilla negatiivisilla puolilla ei todettu olevan intoa vähentävää vaikutusta. Lisäksi todettiin, että CrossFitin markkinointiviestinnässä kannattaa hyödyntää lajin harrastajille tärkeitä ja sitoutumista vahvistavia positiivisia asioita.