"Sehän on kaiken A ja O" : Iisalmen kaupungin perhepäivähoitajien käsityksiä lapsiryhmän toiminnasta ja ryhmäytymisestä
Pasanen, Tuula; Niskanen, Sanna; Kainulainen, Sini (2014)
Pasanen, Tuula
Niskanen, Sanna
Kainulainen, Sini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817408
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Iisalmen kaupungin perhepäivähoitajien käsityksiä lapsiryhmän toiminnasta ja ryhmäytymisestä. Tutkimuksessa selvitettiin perhepäivähoitajien mielipiteitä siitä, mitkä tekijät edistävät ja estävät ryhmän toimintaa ja millaista hyötyä ryhmäytymisestä on. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää perhepäivähoidon tehtäväalueella ja toiminnan kehittämisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, mutta perhepäivähoitajille suunnatussa alkukyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensin toteutettiin kaikille perhe-päivähoitajille suunnattu alkukysely, jonka jälkeen järjestettiin kuusi haastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilö-teemahaastatteluina.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Iisalmen kaupunki. Kaupunki on asettanut päivähoidolle yhteisen toiminta-ajatuksen jonka mukaan kaupunki tarjoaa laadukasta varhaiskasvatusta. Lähtökohtina varhaiskasvatuksen tuotta-miselle ovat lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus unohtamatta hyvinvointia ja kasvatuskump-panuutta.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että ryhmän toimintaan liittyy paljon sekä edistäviä että estäviä tekijöitä. Nämä edistävät ja estävät tekijät vaikuttivat lapsiryhmän toimintaan ja ryhmäytymiseen. Kaikki perhepäivähoitajat pitivät lapsiryhmän ryhmäytymistä tärkeänä ja hyödyllisenä arjen sujumisen kannalta sekä lapsen tulevien ryhmäkoke-musten kannalta. Myös tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostetaan, että ryhmässä toimiminen ja sosiaalisten taitojen opetteleminen ovat olennainen osa lapsen arkea.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, mutta perhepäivähoitajille suunnatussa alkukyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensin toteutettiin kaikille perhe-päivähoitajille suunnattu alkukysely, jonka jälkeen järjestettiin kuusi haastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilö-teemahaastatteluina.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Iisalmen kaupunki. Kaupunki on asettanut päivähoidolle yhteisen toiminta-ajatuksen jonka mukaan kaupunki tarjoaa laadukasta varhaiskasvatusta. Lähtökohtina varhaiskasvatuksen tuotta-miselle ovat lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus unohtamatta hyvinvointia ja kasvatuskump-panuutta.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että ryhmän toimintaan liittyy paljon sekä edistäviä että estäviä tekijöitä. Nämä edistävät ja estävät tekijät vaikuttivat lapsiryhmän toimintaan ja ryhmäytymiseen. Kaikki perhepäivähoitajat pitivät lapsiryhmän ryhmäytymistä tärkeänä ja hyödyllisenä arjen sujumisen kannalta sekä lapsen tulevien ryhmäkoke-musten kannalta. Myös tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä korostetaan, että ryhmässä toimiminen ja sosiaalisten taitojen opetteleminen ovat olennainen osa lapsen arkea.