Terveydenhoitajan rooli mielenterveys- ja päihdetyön kentässä
Leppänen, Sirpa (2014)
Leppänen, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tampereen kaupungin yläkoulun terveydenhoitajan roolia mielenterveys- ja päihdetyön kentässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea yläkoulun terveydenhoitajaa työssään ja nostaa esiin terveydenhoitajien ajatuksia oman työnsä kehittämisestä mielenterveys- ja päihdetyön kentässä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineiston keruumenetelmänä olivat teemahaastattelut. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niihin osallistui kahdeksan Tampereen kaupungin kokenutta yläkoulun terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Yläkoulun terveydenhoitajien kokemusten mukaan he edistävät nuoren mielenterveyttä ja tukevat päihteettömyyttä osoittamalla kiinnostusta nuoren asioihin, tarjoamalla tukea, kuuntelemalla, olemalla läsnä nuoren kanssa ja ohjaamalla terveisiin elämäntapoihin. Tulosten perusteella yläkoulun terveydenhoitajilla on useita työmenetelmiä, joilla he arvioivat ja tukevat nuoren mielenterveyttä ja päihteettömyyttä, kuten nuoren kahden-keskinen haastattelu ja erilaiset kyselyt. Terveydenhoitajat kokivat yhteistyön vanhempien ja muiden yhteistyötahojen kanssa olevan mielekästä ja haasteellista ja parantavan mahdollisuuksia nuoren mielenterveyden edistämisessä ja päihteettömyyteen tukemisessa. Tulosten mukaan terveydenhoitajat kokevat työmäärän, odotusten ja vaatimusten omaa rooliaan kohtaan lisääntyneen viime vuosina, sekä aikaa olevan liian vähän yhtä oppilasta kohden.
Kehittämisehdotuksia ovat laadukkaan koulutuksen tarjoaminen terveydenhoitajille nuoren mielenterveysasioista, vuorovaikutteisten menetelmien koulutus, perhetyön osaamisen koulutus, ajan antaminen niille nuorille joista huoli herää, sekä säännöllinen yksilötyönohjaus ja ryhmätyönohjaus.
Yläkoulun terveydenhoitajien kokemusten mukaan he edistävät nuoren mielenterveyttä ja tukevat päihteettömyyttä osoittamalla kiinnostusta nuoren asioihin, tarjoamalla tukea, kuuntelemalla, olemalla läsnä nuoren kanssa ja ohjaamalla terveisiin elämäntapoihin. Tulosten perusteella yläkoulun terveydenhoitajilla on useita työmenetelmiä, joilla he arvioivat ja tukevat nuoren mielenterveyttä ja päihteettömyyttä, kuten nuoren kahden-keskinen haastattelu ja erilaiset kyselyt. Terveydenhoitajat kokivat yhteistyön vanhempien ja muiden yhteistyötahojen kanssa olevan mielekästä ja haasteellista ja parantavan mahdollisuuksia nuoren mielenterveyden edistämisessä ja päihteettömyyteen tukemisessa. Tulosten mukaan terveydenhoitajat kokevat työmäärän, odotusten ja vaatimusten omaa rooliaan kohtaan lisääntyneen viime vuosina, sekä aikaa olevan liian vähän yhtä oppilasta kohden.
Kehittämisehdotuksia ovat laadukkaan koulutuksen tarjoaminen terveydenhoitajille nuoren mielenterveysasioista, vuorovaikutteisten menetelmien koulutus, perhetyön osaamisen koulutus, ajan antaminen niille nuorille joista huoli herää, sekä säännöllinen yksilötyönohjaus ja ryhmätyönohjaus.