Portfolion hyödyntäminen toisen asteen autonkuljettajaopintojen työelämälähtöisyyden kehittämisessä
Pelkonen, Arto (2014)
Pelkonen, Arto
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817332
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli kehittää toisen asteen opiskelijalle menetelmä, jolla markkinoida itseään työmarkkinoilla, sekä kehittää ammatillisen kasvun dokumentointiin soveltuvaa portfoliota. Kohderyhmänä oli logistiikka-autonkuljettajaoppilaat. Toissijaisena tavoitteena oli miettiä mahdollisuutta vaihtaa opiskelupaikkaa 1. vuoden jälkeen, jos valinta on ollut väärä. Tavoitteena olisi saada hyväksi luettelua opinnot ilman, että valmistuminen viivästyisi tai keskeytyisi. Oppilas käyttäisi työssäoppimista ja vapaasti valittavia opintoja ensisijaisesti kartoitukseen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja SWOT analyysiä, joka oli suunnattu opetushenkilöstölle. Kirjallista materiaalia myös oli käytössä tutkimustyössä, jossa mm. kartoitettiin tulevaisuuden osaamistarpeita. Tutkimuksen perusteella portfolion kirjoittaminen auttaa opiskelijoita työhaastattelussa, ja oman oppimisen reflektoinnissa, sekä vahvistaa näin ammatillista kasvua työssäoppimisen aikana. Portfolio auttaa myös työssäoppimisen ohjausta, ja opettaja voi vaikuttaa oppimissisältöihin työssäoppimispaikalla. Tutkimuksessa on ehdotus miten saadaan väljyyttä 1. vuoden opiskeluun viikkotuntimäärän porrastuksella opiskeluaikana. Viimeisenä opiskeluvuonna olisi tällä menetelmällä viikkotuntimäärä lähes sama kuin työelämässä. Tällä saadaan opetus vastaamaan työelämän rytmiä. Tutkimusten tulosten perusteella on saatu vaihtoehtoja ja ratkaisumalleja työelämälähtöiseen oppimiseen. Ne tulisivat vastaamaan paremmin työelämän osaamistavoitteita.