Leikki-ikäisten makukoulu Porin englanninkielisessä leikkikoulussa
Ojala, Mia (2014)
Ojala, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817305
Tiivistelmä
Projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Porin Englanninkielinen leikkikoulu ry:n leikki-ikäisille lapsille makukoulu. Makukoulun tavoitteena oli lasten tutustuttaminen kasviksiin, rohkaista uuden maistamiseen ja terveellisten elämäntapojen edistäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin leikki-ikäisten kasvua, kehitystä, ravitsemusta ja terveyden edistämisestä. Sapere-menetelmään pohjautuvaa makukoulua ja projektiin liittyviä tutkimuksia esiteltiin.
Projekti toteutettiin englanninkielellä Porin englanninkielisen leikkikoulun tiloissa ja siihen osallistui 12 leikki-ikäistä lasta. Lasten suullinen palaute oli myönteistä ja he olivat toiminnallisesta oppimisesta kiinnostuneita. Osallistuneiden lasten vanhemmille jaettiin palautelomakkeet makukoulun jälkeen, näistä kymmenestä tuli palaute takaisin vain yhdeltä perheeltä, se oli kuitenkin erittäin positiivinen.
Porin englanninkielisen leikkikoulun henkilökunnan palaute makukoulusta oli todella myönteinen ja he kokivat makukoulun lapsille hyödylliseksi. Heistä olisi mielekästä jatkaa lapsille makukoulun pitämistä ja vaikka osallistaa lasten vanhemmat mukaan. Vanhemmille jaetuista paperisista palautekyselyistä olisi projektin paremman onnistumisen kannalta ollut hyvä tehdä sähköisiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin leikki-ikäisten kasvua, kehitystä, ravitsemusta ja terveyden edistämisestä. Sapere-menetelmään pohjautuvaa makukoulua ja projektiin liittyviä tutkimuksia esiteltiin.
Projekti toteutettiin englanninkielellä Porin englanninkielisen leikkikoulun tiloissa ja siihen osallistui 12 leikki-ikäistä lasta. Lasten suullinen palaute oli myönteistä ja he olivat toiminnallisesta oppimisesta kiinnostuneita. Osallistuneiden lasten vanhemmille jaettiin palautelomakkeet makukoulun jälkeen, näistä kymmenestä tuli palaute takaisin vain yhdeltä perheeltä, se oli kuitenkin erittäin positiivinen.
Porin englanninkielisen leikkikoulun henkilökunnan palaute makukoulusta oli todella myönteinen ja he kokivat makukoulun lapsille hyödylliseksi. Heistä olisi mielekästä jatkaa lapsille makukoulun pitämistä ja vaikka osallistaa lasten vanhemmat mukaan. Vanhemmille jaetuista paperisista palautekyselyistä olisi projektin paremman onnistumisen kannalta ollut hyvä tehdä sähköisiä.