VUOROVAIKUTUSTA TUKEMASSA: TOIMINTAPÄIVÄ LASTENSUOJELUN AVOHUOLLON ASIAKASPERHEILLE
Piipponen, Ilona; Soininen, Viivi (2014)
Piipponen, Ilona
Soininen, Viivi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää perheen sisäistä vuorovaikutusta tukeva toimintapäivä lastensuojelun avohuollon asiakasperheille. Toimintapäivän nimikkeenä oli Koko perheen toimintapäivä. Päivä koostui kolmesta erilaisesta toiminnallisesta harjoituskokonaisuudesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Joensuun kaupungin sosiaalipalvelut. Toimintapäivän tarkoituksena oli edistää lapsiperheiden hyvinvointia vuorovaikutuksen osalta ja tarjota perheille virkistävää yhteistä tekemistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä soveltaen toimintatutkimuksen prosessia. Toimintapäivän vaikutusten tutkimisessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, palautelomakkeilla ja havainnoimalla toimintapäivää. Teemahaastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että yhden toimintapäivän aikana asiakkaiden tilanteisiin voidaan vaikuttaa rajallisesti. Vuorovaikutuksen kehittymisen arvioiminen ja todentaminen on haastavaa. Tutkimustulosten perusteella toimintapäivä tarjosi osallistujaperheille mukavan yhteisen kokemuksen. Osalle osallistujaperheistä jäi käyttöön harjoituksia työkaluiksi arkeen. Toimintapäivän havaittiin soveltuvan myös ammatillisen tiedontuotannon menetelmäksi. Opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa tarjoamalla samalle asiakasryhmälle useamman toimintapäivän kokonaisuus, jossa vuorovaikutusta tuettaisiin erilaisin keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä soveltaen toimintatutkimuksen prosessia. Toimintapäivän vaikutusten tutkimisessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, palautelomakkeilla ja havainnoimalla toimintapäivää. Teemahaastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että yhden toimintapäivän aikana asiakkaiden tilanteisiin voidaan vaikuttaa rajallisesti. Vuorovaikutuksen kehittymisen arvioiminen ja todentaminen on haastavaa. Tutkimustulosten perusteella toimintapäivä tarjosi osallistujaperheille mukavan yhteisen kokemuksen. Osalle osallistujaperheistä jäi käyttöön harjoituksia työkaluiksi arkeen. Toimintapäivän havaittiin soveltuvan myös ammatillisen tiedontuotannon menetelmäksi. Opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa tarjoamalla samalle asiakasryhmälle useamman toimintapäivän kokonaisuus, jossa vuorovaikutusta tuettaisiin erilaisin keinoin.