Päijät-Hämeen pelastuslaitos sosiaalisessa mediassa
Pesu, Antti (2014)
Pesu, Antti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen sosiaalisen median strategian luontia. Sosiaalisen median käyttöönoton yhteydessä strategian luonti on jäänyt tekemättä, ja toimeksiantajan toiveesta strategia luotiin ohjaamaan, yhdessä sosiaalisen median ohjeistuksen kanssa, sosiaalisen median käyttöä. Opinnäytetyö on lähtökohtaisesti toiminnallinen, mutta siinä on käytetty myös laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Teoriaosuudessa tutkitaan sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia toimeksiantajan tarpeet huomioiden sekä esitellään käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia. Viitekehys rakentuu sosiaalista mediaa käsittelevistä kirjoista ja verkkoartikkeleista sekä pelastustoimesta toimialana. Näiden pohjalta valittiin alustavasti toimeksiantajaorganisaatiossa käytettävät sosiaalisen median palvelut.
Opinnäytteenä luotu strategia otetaan käyttöön sellaisenaan ja sitä päivitetään tarvitta- essa. Toimeksiantaja on strategian luontiin asti käyttänyt ainoastaan Facebookia, mutta tämän strategian myötä on mahdollista aloittaa myös Twitterin käyttö.
Toimeksiantajalla sosiaalista mediaa on hoidettu oman työn ohessa sen sijaan, että työhön olisi valittu päätoimista henkilöä. Tämä huomioon ottaen, selvitystyön jälkeen valittiin parhaiten organisaatioon soveltuvat sekä mahdollisimman vähän resursseja vaativat palvelut.
Teoriaosuudessa tutkitaan sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia toimeksiantajan tarpeet huomioiden sekä esitellään käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia. Viitekehys rakentuu sosiaalista mediaa käsittelevistä kirjoista ja verkkoartikkeleista sekä pelastustoimesta toimialana. Näiden pohjalta valittiin alustavasti toimeksiantajaorganisaatiossa käytettävät sosiaalisen median palvelut.
Opinnäytteenä luotu strategia otetaan käyttöön sellaisenaan ja sitä päivitetään tarvitta- essa. Toimeksiantaja on strategian luontiin asti käyttänyt ainoastaan Facebookia, mutta tämän strategian myötä on mahdollista aloittaa myös Twitterin käyttö.
Toimeksiantajalla sosiaalista mediaa on hoidettu oman työn ohessa sen sijaan, että työhön olisi valittu päätoimista henkilöä. Tämä huomioon ottaen, selvitystyön jälkeen valittiin parhaiten organisaatioon soveltuvat sekä mahdollisimman vähän resursseja vaativat palvelut.