Sähköisten palveluiden asiakaslähtöisten ratkaisujen kehittäminen Espoon lukioiden opiskeluterveydenhuoltoon : Case: SPARKEL-projekti
Rosenqvist, Susanne (2014)
Rosenqvist, Susanne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717247
Tiivistelmä
Tämän kehitystyön tarkoituksena oli selvittää Espoon lukioiden opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien ja lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoiden sähköisten palveluiden kehittämisen toiveita ja tarpeita. Tutkimuksen lähtökohtana oli lukion ensimmäiselle vuosiluokalle suunnatun terveystarkastusprosessin toimintojen sujuvoittaminen ja kokonaisprosessin laadukkuuden lisääminen sähköisten palveluiden avulla. Kehittämistyössä selvitettiin myös, miten lukiolaisille kohdennettavaa yleistä opiskeluterveydenhuollon tiedottamista ja terveydenhoitajan tavoitettavuutta voidaan parantaa lukioissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sähköisten palveluiden asiakaslähtöiseen suunnitteluun sekä viestintään Espoon lukioiden opiskeluterveydenhuollossa.
Kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmällä. Tiedon keräämisessä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tietopohja kerättiin dokumentaatioiden pohjalta, jonka jälkeen terveystarkastusprosessi mallinnettiin Service Blueprinting -menetelmällä. Mallinnuksen jälkeen terveystarkastusprosessia tarkasteltiin laatukuilumallin sekä Service Oriented Architecture- ja Lean-strategioiden pohjalta. Prosessimallinnuksen jälkeen haastateltiin neljää (n=4) lukion opiskeluterveydenhuollossa toimivaa terveydenhoitajaa ryhmähaastattelulla. Kertyneiden tietojen ja haastattelun sisällönanalyysin pohjalta kehitettiin lukion ensimmäiselle vuosiluokalle kohdennettu sähköinen Webropol-kysely. Kyselyyn vastasi lähes 15 % (n=247) Espoossa lukion ensimmäistä vuosiluokkaa suorittavaa opiskelijaa. Kvantitatiivisen aineiston analyysissä käytettiin PAWS-SPSS Statistics -tilasto-ohjelmaa. Kyselyn avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tehdyn kehitystyön perusteella terveystarkastusprosessista löytyi useita sähköisten palveluiden kehittämisestä hyötyviä toimintoja. Sähköisten palveluiden kehittämisellä ja soveltuvin kohdin toimintojen automatisoinnilla aikaa vieviä ja turhia toimintoja saadaan vähennettyä ja vapautunutta aikaresurssia kohdennettua työn perustoimintoihin, kuten terveystarkastuksien ja vastaanottotoiminnan toteuttamiseen. Kehitystyön perusteella opiskelijoille kohdennettuun tiedottamisen ehdotetaan hyödynnettävän Espoon lukioiden käyttöön hankittua Fronter-ohjelmistoa. Prosessinkulun sujuvoittamisella, tiedonsaannin parantamisella ja oikein tapahtuvalla tiedon hyödyntämisellä saadaan lisättyä palvelujen koettua laadukkuutta sekä terveydenhoitajien että opiskelijoiden kohdalla.
Kehitystyö tarjoaa ehdotuksia lukion opiskeluterveydenhuollon sähköisten palveluiden kehit-tämiseksi ja jatkotyöstämiseksi.
Kehitystyö toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmällä. Tiedon keräämisessä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tietopohja kerättiin dokumentaatioiden pohjalta, jonka jälkeen terveystarkastusprosessi mallinnettiin Service Blueprinting -menetelmällä. Mallinnuksen jälkeen terveystarkastusprosessia tarkasteltiin laatukuilumallin sekä Service Oriented Architecture- ja Lean-strategioiden pohjalta. Prosessimallinnuksen jälkeen haastateltiin neljää (n=4) lukion opiskeluterveydenhuollossa toimivaa terveydenhoitajaa ryhmähaastattelulla. Kertyneiden tietojen ja haastattelun sisällönanalyysin pohjalta kehitettiin lukion ensimmäiselle vuosiluokalle kohdennettu sähköinen Webropol-kysely. Kyselyyn vastasi lähes 15 % (n=247) Espoossa lukion ensimmäistä vuosiluokkaa suorittavaa opiskelijaa. Kvantitatiivisen aineiston analyysissä käytettiin PAWS-SPSS Statistics -tilasto-ohjelmaa. Kyselyn avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tehdyn kehitystyön perusteella terveystarkastusprosessista löytyi useita sähköisten palveluiden kehittämisestä hyötyviä toimintoja. Sähköisten palveluiden kehittämisellä ja soveltuvin kohdin toimintojen automatisoinnilla aikaa vieviä ja turhia toimintoja saadaan vähennettyä ja vapautunutta aikaresurssia kohdennettua työn perustoimintoihin, kuten terveystarkastuksien ja vastaanottotoiminnan toteuttamiseen. Kehitystyön perusteella opiskelijoille kohdennettuun tiedottamisen ehdotetaan hyödynnettävän Espoon lukioiden käyttöön hankittua Fronter-ohjelmistoa. Prosessinkulun sujuvoittamisella, tiedonsaannin parantamisella ja oikein tapahtuvalla tiedon hyödyntämisellä saadaan lisättyä palvelujen koettua laadukkuutta sekä terveydenhoitajien että opiskelijoiden kohdalla.
Kehitystyö tarjoaa ehdotuksia lukion opiskeluterveydenhuollon sähköisten palveluiden kehit-tämiseksi ja jatkotyöstämiseksi.