Intranet sisäisen viestinnän välineenä : Case: Osuuskauppa Hämeenmaan market-tuki- ja ohjaustoiminnot
Ojava, Noora (2014)
Ojava, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717245
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee intranetiä yrityksen sisäisen viestinnän välineenä sekä intranetin hyödyntämistä organisaation arjen tukena.Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää market-ketjuyksiköiden mielipiteet, toiveet, tarpeet ja kehitysehdotukset liittyen Osuuskauppa Hämeenmaan Intranetiin eli Sintraan. Päätarkoituksena oli saada selville, mitä aineistoa Hämeenmaan market tuki- ja ohjaustoimintojen tulisi tuottaa Sintraan, jotta siitä olisi hyötyä myymälöille ja organisaation liiketoiminalle. Myöhemmin puhun tässä työssä market tuki- ja ohjaustoiminnoista market tukitoimintoina.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osiosta. Teoriassa käsitellään yrityksen sisäistä viestintää, internetiä sekä intranetiä. Empiirisessä osiossa tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka suoritettiin teemahaastatteluna.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön Sintran käyttötaidot vaihtelivat. Sintra koettiin hyväksi tiedon tallentamis –ja jakamispaikaksi. Toisaalta se koettiin myös hieman hankalakäyttöiseksi ja tarvittavan tiedon löytäminen toisinaan haastavaksi. Kehitettävää löytyi hakutoiminnoista, jäsentelystä ja järjestelmien toimivuudesta.
Organisaatiolla on käytössä toimiva ja hyödyllinen intranet, josta voitaisiin saada enemmän irti panostamalla enemmän henkilöstön Sintra- koulutukseen ja korostamalla myymälöille intranetin hyödyllisyyttä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Haastatteluiden avulla saatiin selville tärkeitä asioita, joita market -tukitoiminnot voivat halutessaan toteuttaa tulevaisuudessa. Kaikki tutkimustulokset välitettiin SOK:lle, jossa niitä voidaan tarvittaessa hyödyntää kehitettäessä Sintraa yhä tehokkaammaksi sisäisen viestinnän välineeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää market-ketjuyksiköiden mielipiteet, toiveet, tarpeet ja kehitysehdotukset liittyen Osuuskauppa Hämeenmaan Intranetiin eli Sintraan. Päätarkoituksena oli saada selville, mitä aineistoa Hämeenmaan market tuki- ja ohjaustoimintojen tulisi tuottaa Sintraan, jotta siitä olisi hyötyä myymälöille ja organisaation liiketoiminalle. Myöhemmin puhun tässä työssä market tuki- ja ohjaustoiminnoista market tukitoimintoina.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osiosta. Teoriassa käsitellään yrityksen sisäistä viestintää, internetiä sekä intranetiä. Empiirisessä osiossa tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka suoritettiin teemahaastatteluna.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön Sintran käyttötaidot vaihtelivat. Sintra koettiin hyväksi tiedon tallentamis –ja jakamispaikaksi. Toisaalta se koettiin myös hieman hankalakäyttöiseksi ja tarvittavan tiedon löytäminen toisinaan haastavaksi. Kehitettävää löytyi hakutoiminnoista, jäsentelystä ja järjestelmien toimivuudesta.
Organisaatiolla on käytössä toimiva ja hyödyllinen intranet, josta voitaisiin saada enemmän irti panostamalla enemmän henkilöstön Sintra- koulutukseen ja korostamalla myymälöille intranetin hyödyllisyyttä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Haastatteluiden avulla saatiin selville tärkeitä asioita, joita market -tukitoiminnot voivat halutessaan toteuttaa tulevaisuudessa. Kaikki tutkimustulokset välitettiin SOK:lle, jossa niitä voidaan tarvittaessa hyödyntää kehitettäessä Sintraa yhä tehokkaammaksi sisäisen viestinnän välineeksi.